Röportaj
SALGIN DÖNEMİNDE BODRUM TİCARET ODASI ÇALIŞMALARI
Değerli Üyelerimiz,
21.07.2020 15:02

Mahmut Serdar KOCADON

Bodrum Ticaret Odası Başkanı

 

Bodrum Mavi Dergisi olarak, Odamız Yönetim Kurulu Başkanı Mahmut Serdar Kocadon ile Mart ayından günümüze kadar Korona virüs salgınında Bodrum Ticaret Odası’nın aldığı önlemler ve yaptığı çalışmalar hakkında bir söyleşi gerçekleştirdik.

 

Başkanım salgın döneminde Oda faaliyetleri hakkında bize bilgi verebilir misiniz?

Mavi Dergi aracılığıyla öncelikle içten bir teşekkürümü iletmek isterim. Biliyorsunuz Mart ayının ortalarından itibaren karantina dönemindeydik daha sonra normalleşme sürecine girdik. Bunun en büyük emekçileri sağlık çalışanlarıydı. Bir araya gelebilmemiz onların sayesinde oldu. Hakları ödenmez… Başta sağlık çalışanları olmak üzere tüm emek verenlere teşekkür ediyorum.

Odamızın faaliyetleri bu sayının sayfalarında detaylı olarak paylaşılacak bende okuyuculara nasıl bir felsefeyle hareket ettiğimizden bahsetmek isterim.

Uzun yıllardır kalite Yönetim Sistemleri ve TOBB un 5 yıldızlı Oda sistemi olan Akreditasyon kriterlerine göre çalışmalarımızı yürütüyoruz. Bunları uygularken stratejik planlarımız bize yol gösterici oluyor.

Planlarımızı hazırlarken GZFT analizi olarak ifade edilen önemli bir bilimsel yöntemden yararlanıyoruz.

GZFT analizinin adından da anlaşılacağı üzere güçlü ve zayıf yanlar, fırsatlar ve tehditler olarak kısaca söyleyebiliriz.

Bu analiz sonuçlarından da gelecekte neye hazırlık olmalıyız, faaliyetlerimizi kaynaklarımızı  ne yönde hareket ettireceğiz bunları belirleyip yazılı hale getiriyoruz. Zaman zamanda bu yazılı planlarımızı revize ediyoruz.

Odamız 2005 yılından beri bu çalışmalarını yürütüyor o tarihten beride işleyen bir yönetim sistemiyle faaliyetlerimiz şekilleniyor.

“Sistemlerimizi 2005 yılında kurduk. 2006 yılından beri TSE tarafından her yıl denetleniyoruz TOBB Akreditasyon Sistemine de 2007 yılından itibaren dahil olduk. Yüksek puanlarla A kategorisinde akredite oda ünvanımız da devam ediyor.”

 

“İstiyoruz ki kaynaklarımızı üyelerimiz ve Bodrumumuz için faydalı kılalım; hesap verebilir, verimli bir Odayı bizden sonraki nesillere ulaştıralım.”

Bu sistemleri Oda nasıl kullanıyor?

Bu sistemler ne işe yarıyor dersek şunları söyleyebilirim: Birincisi gelecekte neler olabilecek bunlara şimdiden hazırlık yapıyoruz ikincisi beklenmeyen acil durumlarda işleri başarıyla nasıl yürütebiliriz bunu detaylı olarak hesaplıyoruz.

Hazırlıktan kastım hizmette aksama olmaması üyelerimizin hem firma bazında hem de bölgesel bazda etkilenmemesi için neler yapabiliriz…

Sistemin iyi işlemesi için de bütün bunların risk analizini önceden yapıp kriz durumlarında hızlıca uygulamaya geçebilmenin kurallarını yazıya dökmek gerekiyor. Çalışanlarımız da bu konuda eğitim alıyorlar.

Bu sistemlerimiz 2005 yılında kurduk. 2006 yılından beri TSE tarafından her yıl denetleniyoruz TOBB Akreditasyon Sistemine de 2007 yılından itibaren dahil olduk. Yüksek puanlarla A kategorisinde akredite oda ünvanımız da devam ediyor.

Son Akreditasyon denetimimiz 2019 Aralık ayında idi. Bu denetimlerde her yıl güncelleniyor ve daha fazla detaylandırılıyor buna karşılık başarımızı arttırarak sürdürüyoruz.

A dan Z ye Odanın bütün işleyişi deyim yerindeyse kılı kırk yararak özenle inceleniyor.

Yönetimimiz, Meclisimiz, meslek komitelerimiz ve çalışanlarımız nasıl işliyor, nasıl üyeye faydalı oluyor bunu sorgulayarak bize puan veriyorlar.

103 ayrı konuda çalışmalarımızı örnekleriyle ortaya koyuyoruz. Bu denetimlere katılmak zorunlu değil biz bunu gönüllü yapıyoruz. İstiyoruz ki kaynaklarımızı üyelerimiz ve Bodrumumuz için faydalı kılalım; hesap verebilir, verimli bir Odayı bizden sonraki nesillere ulaştıralım.

 

“Bu bina, Odamız üyelerinin binasıdır. Bodrumluların binasıdır. Ödedikleri aidatlarla oluşturuldu, binanın sahibi üyelerimiz.”

“Gelecekte neler olabilecek bunlara şimdiden hazırlık yapıyoruz.” Sözünüzü biraz daha açabilir misiniz …

Yönetim sistemimiz geleceği öngörmek üzere kurgulandı. Son stratejik planımız 2023 Cumhuriyetimizin 100.yılı hedefleri belirleyerek yapıldı. Bu hedefler için de yerel projelerin yanı sıra yurt dışı temaslarımızı da çeşitlendirmeye gittik. Bunun bir sonucu olarak Eylül ayında Odamızda Rusya-Türkiye Ekonomik ve Endüstriyel İşbirliği” konulu yuvarlak masa toplantısı gerçekleşti.

Geleceği öngörmek üzerine başka bir projemizde denizleri korumak adınaydı. 2005 yılında gördük ki Bodrumdan mavi yolculuğa çıkılıyor ama çevreyi yeterince koruyamıyoruz. Çocuklarımıza bırakacağımız miras böyle olmamalı dedik ve Gökovada bilinçlendirme ve çevre temizliği projesine başladık. Gökovadaki teknelerin çöpünü teknelere ulaşarak topladık yerel yöneticilerle görüşerek Gökova koylarında çöp toplama alanları yapılmasını sağladık. Bu projemiz paydaşlarımızdan destek aldı ve bugüne kadar büyüyerek geldi. Venüs teknesiyle artık her sezon temizleniyor teknecilerimizde bilinçli, belediyelerimiz de deniz altı temizliği yapıyor. Bunlar öncü olduğumuz projelerden biriydi. Sloganımız “'Lütfen Anılarınızla Birlikte Çöplerinizi de Götürün' 'idi.

Keza Teknopark kurucu üyeliğimiz, fuar ve tanıtım çalışmalarımız, Leleg yolu, mandalina, Deniz Müzesi ve üye eğitimleri gibi daha birçok projemiz geleceğe yatırım yapılan projelerdi.

Önceden önlem aldık. Vizyonumuzu geniş tuttuk. Bunlar doğamızı bozmayan, turizmi de çeşitlendiren üyemizi de bilinçlendiren yararlı olan projelerdi.

Bunları yaparken Odamızın oldukça kıt kaynaklarıyla paydaşlarımızla istişare içinde olarak projelerimizi gerçekleştirdik. Denetimlerde de bunu bize çok söylüyorlar az sayıda çalışanla, az maliyetlerle öncü işler görüyoruz diye.… Diğer odalardan bizim modelimizi öğrenmek üzere kıyas çalışmalarına gelen kişilere de Süreç Yönetimi modelimizi anlatıyoruz. Verimliliğimizi nasıl arttırıyoruz. Fikirleri harmanlayıp bunu yetkilerimiz dahilinde nasıl projeye dönüştürüyoruz.

Kanun bizi kamu kurumu niteliğinde meslek teşekkülü olarak tanımlıyor. Kamunun birçok işini mevzuat çerçevesinde yapıyoruz. Bu nedenle çok titizleniyoruz

Az kaynakla çok emek verdiğimiz bir başka proje de şu anki hizmet binamız. Bina benim şahsıma ya da herhangi bir kişiye ait değil. Bizler yapımı için oluşan risklere ve maliyetlere hazırlık yaptık. Meclisimizde yeni bina yapımı için destek verdi. Taşın altına elini koydu. Bu bina, Odamız üyelerinin binasıdır. Bodrumluların binasıdır. Ödedikleri aidatlarla oluşturuldu, binanın sahibi üyelerimiz.

“Binamızda bir ekonomi kampüsü yaratalım hem üyemize hem Bodrum’a hizmet versin istedik. “

 

Oda hizmet binasının özellikleri nelerdir?

Binanın tasarımı çok özel bir yarışmayla duayen bir jürinin seçtiği projeyle gerçekleşti. İsteklerimizi ihtiyaçlarımızı belirledik ve buna uygun çizimlerin yapılmasını jüriye ilettik.

Seçim sürecini onlara bıraktık çok kıymetli mimarlarımız seçimi yaptılar.

Binamızda bir ekonomi kampüsü yaratalım hem üyemize hem Bodrum’a hizmet versin istedik.

Salgın sürecine kadar da oldukça yoğun olarak kampüs gibi bütün salonlarımız hizmet veriyordu. Binamızda konferans salonumuzun yanı sıra iki eğitim sınıfı, sergi alanımız sürdürülebilirlik ofisimiz, kütüphanemiz, KGF, KOSGEB hizmet noktası ve son zamanda hizmete aldığımız üyelerimiz için oldukça önemli bulduğum arabuluculuk ofisi hizmet verdi.

Diğer binamızdan taşınırken üyelerimizi mağdur etmemek için her iki binada da hizmet verdik buna göre sistemimizi kontrollü bir şekilde aktarmış olduk.

Ülkemizde az şehirde olan 60 yaş ve üstünün eğitim faaliyetlerini içeren Tazelenme Üniversitesi de Odamızda açılmıştı ve derslerine devam ediyordu. Oldukça ilgi gören bu faaliyette büyüklerimiz üniversite öğretim üyelerinden ders görmekte idi. Ne yazık ki bu süreçte derslere ara verildi.

Onları özledik yeniden salonlarımızda gülen yüzlerini görmek istiyoruz. Umarım en kısa sürede bu salgından kurtulur ara verdiğimiz faaliyetlere, projelere kaldığımız yerden aksamadan devam ederiz.

“Geçmişte de kriz dönemlerini yaşadık fakat Oda olarak hep çözümün parçası olduk.”

Salgın döneminde çalışmalarınız nasıldı?

Kriz dönemleri için bizim hazırlık planımız vardı. Bu nedenle hizmetlerde aksama yaşanmadı. Her birimimizin risk tablosu var ve bunlara dair yapılacak uygulamalarda ilgili prosedür de yazılıdır. Öncelikler bellidir.

Yöneticiler olarak birinci önceliğimiz personelimizin salgında sağlığını koruyacak tedbirleri almak ikincisi sağlam bir nakit akışı sağlamak ve üçüncüsü üyelerimizin yararına olacak her türlü hizmeti bu dönemde ortaya çıkarmaktır.

Bu süreçte yaptıklarımız dergimizin içeriğinde detaylı olarak hazırlandı.

Yaşamakta olduğumuz, ezberleri bozan salgın döneminde Odamızın yöneticileri bizler ve çalışanlarımız aktif rol üstlendi. Asli Oda görevlerimizi aksatmadan tüm kurum ve kuruluş temsilcileriyle el ele vererek çözümün parçası olduk.

Bu süresi belli olmayan dönemin sonunda her ne kadar sağlığımızın korunması ana konu olsa da elbette ekonomik ve sosyal sonuçları da hep beraber yaşayacağız. Bütün kurumlara önemli görevler düşüyor beraberce dayanışma içinde bunu atlatmak durumundayız.

Geçmişte kriz dönemlerini yaşadık fakat Oda olarak hep çözümün parçası olduk.

Bir dönem Bodrum merkezi sezon öncesi sığınmacıların aniden işgaline uğramıştı. Oda olarak bütün göçmenlerin güvenlikle geçici barınma kamplarına otobüslerle ulaştırılması için gereken maliyetleri üstlendik. Bodrum merkezi rahat bir nefes aldı. Bodrum sezona hazırlanmak için zaman kazandı… Hala da sığınmacılarla ilgili maliyetler için paydaşlarımızla işbirliği içindeyiz.

Keza sel felaketinde üyelerimizin yanında olduk aidat affı kararını Meclisimiz hemen aldı. Selden etkilenen üyelerimiz için resmi mercilere gerekli girişimleri başlattık üyemizin yükünü hafiflettik.. Şehrimizde barınan evlerini sel basan öğrenci gençlerimizin eşyalarını temin ederek öğrenimlerini aksatmadık.

Gençler bizim için çok önemli her yıl 150 ihtiyaç sahibi gencimize destek oluyoruz. Buna kaynak yaratmak içinde 2005 ten beri huzur hakkı istemiyoruz.

2017 yılında yaşadığımız depremde yine Oda olarak elimizi taşın altına koyduk. İmkanlarımızı seferber ettik. Depremle ilgili önemli toplantıları Odamız salonlarında yaparak bilime katkı verdik.

Umarım bu felaketleri bir daha yaşamayız. Aynı zamanda da engel olamayacağımız bu durumlar içinde hazırlıklı olmaya gayret gösteriyoruz.

Bizim yaptığımız bu çalışmalar Oda olarak bize ilklerin odası ünvanını kazandırdı.

 

Önümüzdeki dönemde ilklerin odası olarak ne tür çalışmalarınız olacak?

Oda camiasında üyeye hizmette Öncü Oda olarak anılmak bizlere gurur veriyor. Büyükte bir sorumluluk altına giriyoruz. Bu unvandan geri kalmamak için yeni bir çalışma içerisindeyiz.

Türk Standartları Enstitüsüne başvuruda bulunduk. COVID-19 a karşı Güvenli Oda Belgesi alıyoruz. Bu belgeyi alan ilk odalardan birisi de BODTO olacak. Amacımız üyemize örnek olmak. Firmalarına bu belgeyi alabilmeleri için öncü olup başı çekmek istiyoruz. Turizm için çok önemli bir belge olduğunu tekrarlamak isterim.

Diğer bir konu da üyelerimize zaman kazandıracak bir uygulama Odaya gelmeden Ticaret Sicil belgelerini MERSİS üzerinden temin edebilecekler.

238 tane Ticaret Sicil Müdürlüğü var Bu belgeleri verebilmek için Odamızda başvuruda bulundu. Şu aşamada 30 Oda bu hizmeti verecek bizde bunlardan biriyiz.

Üyelerimizin menfaatine olacak her türlü bilgiyi web sitemizde ve sosyal medya hesaplarımızda çok hızlı bir şekilde yayınlıyoruz. Cep telefonlarına kısa mesajla duyurular yapıyoruz. Karantina döneminde de bunları aksatmadık; uzaktan çalışma yöntemiyle  personelimiz en doğru bilgiyi zaman mefhumu gözetmeden ulaştırdı. Bu nedenle üyelerimiz  facebook, instagram ve twitter hesaplarımızdan Odamızı takip ederlerse en kısa sürede bilgiye ulaşmış olacaklardır.

Değerli üyelerimize şunu belirtmek isterim, Bodrum Ticaret Odası sizler için var sizlerin menfaatlerini ve seslerinizi duyurmak için çalışıyoruz. www.bodto.org.tr web sitemizde bütün duyurularımızı haberlerimizi paylaşıyoruz, mutlaka her bir üyemiz işine yarayacak olan bir duyuruyla karşılaşabilir takipte olmalarında fayda var. Sağlıcakla kalın.