Entrepreneur Guide
Girişimciler için gerekli bilgiler...
AKREDİTASYON
Akreditasyon, uygunluk değerlendirme kuruluşlarınca gerçekleştirilen çalışmaların ve dolayısıyla bu çalışmalar sonucunda düzenledikleri uygunluk teyit belgelerinin (deney ve muayene raporları, kalibrasyon sertifikaları, yönetim sistemi belgeleri, ürün belgeleri, personel belgeleri vb.) güvenilirliğini ve geçerliliğini desteklemek amacıyla oluşturulmuş bir kalite altyapısıdır.
Uygunluk değerlendirme kuruluşlarının akreditasyonu, ilgili uygunluk değerlendirme kuruluşları için yeterlilik kriterlerini belirleyen uluslararası standartlar, ilgili sektöre özel gereklilikler ve bölgesel veya uluslararası akreditasyon kuruluşları tarafından belirlenmiş rehber dokümanlarda belirlenmiş, dünya genelinde kabul görmekte olan, gereklilikler esas alınarak gerçekleştirilmektedir.
Akredite bir uygunluk değerlendirme kuruluşunca verilmiş bir uygunluk belgesine sahip bir ürün veya hizmet, bu ürün veya hizmet için uygulanabilir olan gereklilikleri sağlamakta olduğuna dair güven telkin eder. Bu sistematik sayesinde akreditasyon ticarette teknik engellerin kaldırılmasına katkıda bulunmaktadır.
Türkiye´nin ulusal akreditasyon kurumu TÜRKAK, 2001 yılının ikinci yarısından itibaren çalışmalarına başlamıştır. TS-EN-45012 uygunluk değerlendirmesi standardına göre akredite olmak isteyen sistem belgelendirme kuruluşları ve TS-EN-45011 standardına göre akredite olmak isteyen ürün belgelendirme kuruluşları TURKAK´ a başvurmalıdır.
Akreditasyon Başvuruları aşağıdaki başlıklar altında yürütülmektedir.
https://www.turkak.org.tr/akreditasyon/akreditasyon-ne-ise-yarar.html
Detaylı Bilgi ve İletişim İçin;
TÜRKAK
Adres: Mustafa Kemal Mahallesi 2125. Sokak No:1 Çankaya / ANKARA
Telefon: +90 312 410 82 00
Faks:+90 312 410 83 00
KEP Adresi: turkak@hs01.kep.tr
KALİTE
Türk Standartları Enstitüsü; her türlü madde ve mamuller ile usul ve hizmet standartlarını yapmak amacıyla 18 Kasım 1960 tarih ve 132 Sayılı Kanunla kuruluşunu tamamladı. Enstitünün ilgili olduğu bakanlık Sanayi ve Teknoloji Bakanlığıdır. Enstitü, tüzel kişiliği haiz, özel hukuk hükümlerine göre yönetilen bir kamu kurumu olup, kısa adı ve markası TSE’dir. Bu marka çeşitli şekillerde gösterilir. Türk Standartları Enstitüsü’nün izni olmadan bu marka hiçbir şekil ve şart altında kullanılamaz. Yalnız Türk Standartları Enstitüsü tarafından kabul edilen standartlar Türk Standardı adını alır. Bu standartlar ihtiyari olup, standardın ilgili olduğu bakanlığın onayı ile mecburi kılınabilir. Bir standardın mecburi kılınabilmesi için Türk Standardı olması şarttır. Mecburi kılınan standartlar Resmi Gazete’de yayımlanır.
https://www.tse.org.tr/tse-hizmetlerimiz/uygunluk-degerlendirme-hizmetleri/
Adres: Necatibey Cad. No:112 06100 Bakanlıklar/ANKARA
Telefon: 03124166200
Telefon: 4440873 / 4440TSE numarasını arayabilirsiniz.
Kep Adresi: tse@hs01.kep.tr
EGE BÖLGE KOORDİNATÖRLÜĞÜ
Adres: 8780/1 Sk. NO:5 ÇİĞLİ/ İZMİR
Telefon: +90 232 376 24 25 (Santral)
Faks: +90 232 386 33 98
E-Posta: egebolgekoord@tse.org.tr
BARKOD
Özel sektörün Türkiye´deki en üst düzeydeki yasal temsilcisi ve Odalarımızın en üst kuruluşu olan Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), Türkiye´de üretilen ve satışa sunulan ticari ürünlerin, ulusal ve uluslararası ticarette, herhangi bir sorun ile karşılaşmadan tanınmasını ve izlenebilmesini sağlamak üzere 1988´de kendi bünyesinde Milli Mal Numaralandırma Merkezi TOBB-MMNM´yi kurarak Uluslararası Mal Numaralama Örgütü EAN´a (European Article Numbering Association) üye olmuştur.
EAN-UCC Sisteminin yerel uygulamaları, EAN International´a bağlı yerel EAN Numaralama Organizasyonları tarafından gerçekleştirilmektedir. Türkiye´deki EAN Numaralama Organizasyonu TOBB-MMNM, EAN-UCC Sisteminin Türkiye´deki tek temsilcisi ve uygulayıcısı olup Türkiye´ye özgü uygulama yöntemlerini geliştirmekte ve uygulamaya koymaktadır.
TOBB-MMNM, Türkiye´deki üretici, dağıtıcı ve satıcı firmaların EAN-UCC Sistemine üye olmasını ve böylece tüm dünyada tanınmasını sağlamakta, bu firmaların uygulamalarını kolaylaştırmak ve firmalara destek sağlamak amacıyla Türkiye´ye özel düzenlemeler yapmaktadır. Bu nedenle Odamız da, üyelerimizi “BARKOD” konusunda bilgilendirmekte ve yapmaları gerekenler konusunda yönlendirmektedir.
GS1´e bağlı yerel GS1 Numaralama Organizasyonları, tanımlama ve numaralandırma standartlarının uygulayıcılarıdır. Türkiye´deki GS1 Numaralama Organizasyonu TOBB-GS1 Türkiye´dir.
GS1 Numaralama Organizasyonları tarafından verilen numaralar ve bu numaraları içeren barkodlar, bütün dünyada geçerlidir ve uluslararası tüm ticari işlemler ve Tedarik Zinciri uygulamalarında herhangi bir değişikliğe gerek kalmaksızın kullanılabilirler. EAN.UCC Sistemi başlangıçta perakende satış sektörünün gereksinimlerini karşılamak üzere geliştirildiyse de daha sonra ürünlerinin tanımlanmasına ihtiyaç duyan tüm ticari ve endüstriyel sektörler tarafından uygulanmaya başlamıştır.
Barkod ile ilgili tüm detaylı bilgilere aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz.
https://gs1tr.org/view/barkod/barkodNasilAlinir.php
GS1 Türkiye
Dumlupınar Bulvarı No:252
Eskişehir Yolu 9.km
C Kule 13. Kat
06530 Ankara, Türkiye
0 850 3031471
CE İŞARETİ
CE İşareti malların serbest dolaşımını sağlayabilmek amacıyla Avrupa Birliği'nin, 1985 yılında oluşturduğu "Yeni Yaklaşım" çerçevesinde uygulanan bir sağlık ve güvenlik işaretidir. AB genelinde kullanılmış olan değişik uygunluk işaretleri yerine AB direktiflerine uygunluğu belirten tek tip bir AB işareti kullanılması amaçlanmıştır.
CE İşareti üzerine iliştirildiği ürünün insan, hayvan ve çevre açısından sağlıklı ve güvenli olduğunu gösteren Avrupa Birliği'nin Yeni Yaklaşım Direktiflerine uygunluk işaretidir. Yeni Yaklaşım Direktiflerine uygunluğu kanıtlamada imalatçıların direktiflerle ilgili harmonize standartlara uygun üretim yapmalarının büyük önemi bulunmaktadır. Standartlara uymak zorunlu olmamakla birlikte, standartlara uygun üretim yapılması halinde, direktiflere de uygun üretim yapıldığının varsayılması üreticinin standartlara uymasını teşvik etmektedir.
CE işareti; bir kalite simgesi olmayıp üzerine iliştirildiği ürünün ilgili yönetmeliğin tüm gereklerini karşıladığı anlamına gelen ve Avrupa Birliği üyesi ülkeler arasında malların serbest dolaşımını sağlamak amacıyla ortaya çıkan bir işarettir.
"CE" uygunluk işareti aşağıdaki şekle sahip olan " CE " baş harflerinden oluşur:
HANGİ ÜRÜNLER CE İŞARETİ TAŞIMALIDIR?
CE işareti gerektiren direktifler arasında bulunan,
· Üye ülkelerde veya üçüncü ülkelerde üretilmiş tüm yeni ürünlerin,
· Üçüncü ülkelerden ithal edilen kullanılmış veya ikinci el ürünlerin,
· Direktiflerin hükümlerine yeni ürünmüş gibi tabi olan, önemli ölçüde değişikliğe uğratılmış ürünlerin,
CE işareti taşıması gerekmektedir.
' CE '' İŞARETİ İLİŞTİRME İŞLEMLERİ
· Ürün ile ilgili direktif / direktifleri belirlenir.
· Varsa uyumlaştırılmış standartlar tespit edilir.
· Modül veya modüller kombinasyonu seçilir.
· Onaylanmış kuruluş gerekip gerekmediğini belirlenir.
Uygunluk değerlendirmesine müteakiben, uygunluk beyanı ve gerekiyorsa diğer dokümanlar hazırlanır. Teknik dosya düzenlenir ve muhafaza edilir .Ürünün üzerine ve / veya ambalajına ve beraberindeki belgeye '' CE '' işareti iliştirilir ve piyasaya arz edilir.
Detaylı Bilgi için aşağıdaki sayfaları tıklayabilirsiniz.
https://ticaret.gov.tr/data/5b88443f13b87711604c92b1/CE_isareti_ile_ilgili_Soru_ve_Cevaplar.pdf
FİNANSAL KİRALAMA (LEASİNG)
Leasing (finansal kiralama) bir yatırım malının mülkiyeti leasing şirketinde kalarak, belirli bir kira karşılığında, kullanım hakkının kiracıya verilmesi ve yapılan sözleşmede belirlenen değer üzerinden sözleşme süresi sonunda mülkiyetin kiracıya geçmesini sağlayan çağdaş bir finansman yöntemidir.
Leasing, yatırım mallarının satın alınması yerine, kiralanarak kullanılmasını sağlayarak firmaların işletme sermayelerini diğer ihtiyaçlarının karşılanmasında kullanılması ile verimliliğin ve karlılığın artmasında önemli rol üstlenir.
Ülkemizde ve dünyada giderek daha önemli bir yatırım finansmanı yöntemi haline gelen leasing, bir malın öz kaynak ya da kredi kullanarak satın alınması yerine, bir leasing şirketi tarafından satın alınarak yatırımcıya kiralanması, kira süresinin sonunda ise sembolik bir bedel karşılığı yatırımcıya satılması anlamına gelmektedir.
Leasing yoluyla satın alınacak mal, kiracı tarafından belirlenir. Leasing süresi boyunca mülkiyet leasing şirketinde kalırken, malın kullanım hakkı kiracıya aittir. Sözleşmeye uygun şekilde kira bedellerini ödeyen kiracıya sözleşme süresi sonunda malın mülkiyeti sembolik bir bedelle devredilir.
Leasing'de genel olarak hukuki işlem yapmaya yetkili her türlü kişi ve kuruluş kiracı olabilir, buna göre, her türlü şahıs firmaları, her türlü ortaklıklar, serbest meslek mensupları kiracı olabilirler.
Finansal Kiralama Türleri Nelerdir?
• Yurtiçi Kiralama; ihtiyaç duyulan yatırım malının, Türkiye´den veya dünyanın herhangi bir yerinden leasing şirketi tarafında satın alınarak kiralanmasıdır. Yurtiçi Kiralama Sözleşmesinde iki tarafta yurt içindedir.
• Uluslararası Kiralama; herhangi bir yatırım malının, yurtdışında yerleşik bir leasing şirketi tarafından satın alınarak kiralanmasıdır. Bu tür işlemlerde Türkiye´deki leasing şirketi aracılık işlevini görmektedir.
• Satışa Yardımcı Kiralama; leasing şirketlerinin, pazar paylarını artırmak amacıyla müşterilerine yeni finansman alternatifi sunmak isteyen satıcı ve üretici firmalara verdiği bir hizmettir. Satıcı firma, peşin ve vadeli satış önerilerinin yanı sıra leasing şirketinden almış olduğu kiralama opsiyonunu da müşterisine önerebilir.
• Satış ve Geriye Kiralama; yalnızca yeni bir yatırıma başlarken değil, nakit girişine ihtiyaç duyulduğunda da leasing şirketi devreye girebilir. Bu durumda leasing şirketi işletmenin satmak istediği yatırım mallarını satın alarak karşılığını nakit olarak öder. İşletme, belirlenen kirayı ödeyerek malı kullanmaya devam eder. Kira döneminin sonunda ise sembolik bir bedel karşılığında malın mülkiyetine yeniden sahip olur.
Leasing konusu mallar;
· Tıbbi Cihazlar
· Bilgisayarlar ve Diğer Bilgi İşlem Üniteleri
· Santrallar ve haberleşme cihazları
· Enerji tesisleri
· Kara Nakil Vasıtaları
· Hava Taşıma Araçları
· Kuru Yük Gemileri, Tanker ve Diğer Deniz Taşıtları
· İnşaat Makinaları, Vinçler, İş Makinaları
· Matbaa makinaları
· Her Türlü Tezgah ve Üretim Makinaları
· Tekstil makinaları
· Komple Fabrikalar
· Komple Hastane, Otel ve Büro donanımları
Leasing´in Avantajları Nelerdir?
· Yatırımlara %100 finansman sağlar
· Özkaynakları tüketmez.
· ‘kazandıkça ödeme´ ilkesi doğrultusunda yatırımınız kendini finanse eder.
· İstikrarlı bir finansman yönetimidir.
· Pasif hanesinde borç olarak gözükmez.
· KDV avantajı sağlar.
· Finansal kiralama ödemeleri vergi avantajı sağlar.
· Maliyet açısından leasing banka kredisinden daha avantajldır.
· Leasing´e konu olan ekipman teminat olarak değerlendirilebilir.
· Orta vadeli bir finansman yöntemidir.
· Sözleşme sonunda ekipman sembolik bir bedelle kiracıya devredilir.
· İflas durumunda leasing´e konu ekipman iflas masası dışında kalır.
· Teşvik avantajı sağlar.
Finansal kiralama şirketleri ile ilgili yasal düzenleme 28.06.1985 tarih ve 18795 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan 3226 sayılı kanunla gelmiştir. Şu an mevcut güncel yasal düzenleme 13.12.2012 tarih ve 28496 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanan 6361 sayılı “Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansman Şirketleri Kanunu” ile düzenlenen ve belirlenen koşullar çerçevesinde yürütülmektedir.
Finansal Kurumlar Birliği
Esentepe Mah. Büyükdere Cad. Bahar Sok. No:13 River Plaza Kat:18 Ofis No: 48-49 34394 Şişli / İSTANBUL
0212 924 44 70
FRANCHİSİNG (İMTİYAZ)
Franchising bir ürün veya hizmetin imtiyaz hakkına sahip tarafın, belirli bir süre şart ve sınırlamalar dahilinde işin yönetim ve organizasyonuna ilişkin bilgi ve destek (*know-how) sağlamak sureti ile, imtiyaz hakkını ticari işler yürütmek üzere ikinci tarafa verdiği imtiyazdan doğan, uzun dönemli ve sürekli bir iş ilişkilerinin bütünüdür.
Franchising, birbirinden bağımsız iki taraf arasında meydana getirilen sözleşmesel bir ilişkidir. Franchising, sistemin yaratılma ve ilk uygulama yeri olan A.B.D' de başlamıştır. Bu sistem ile çalışan yaklaşık 60 iş kolu mevcuttur.
Bunlar arasında, Otomobil Kiralama, Otomobil Servis Ürünleri, İş Yardım Servisleri, İş Araçları, Giyim ve Ayakkabı, Yapı Dekorasyon, Bilgisayar, Kozmetik, Perakende Şatış Mağazaları, Eğitim, Yiyecek, Sağlık Ürünleri, Ev Aletleri, Kuru Temizleme, Fast-Food, Otelcilik ve Lokanta vb. sektörler bulunmaktadır.
Özellikle hizmet sektöründe çeşitlendirme hızla artmaktadır. Lügat manası "imtiyaz" olan Franchise, İngilizce bir kelimedir. Fransızca "Affanchir" olan franchise sözcüğünden "Franchising İmtiyaz Verme" kelimesi türetilmiştir.
Franchisor; ürüne, hizmete veya bilgi birikimine ve bunlara ait denenmiş, kalitesi kanıtlanmış ve başarılı bir markaya, isme sahip ve bunların satış dağıtım veya işletme hakkını belirli bir bedel karşılığı veren taraftır. Franchisor, kendisi ve bireysel Franchisee'lerinden oluşan franchising sisteminin kurucusu ve uzun vadeli koruyucusudur. Franchisee; doğrudan veya dolaylı bir malı bedel karşılığında Franchisor'un ticari adını ve/veya hizmet markasını, know-how'ını iş görme ve teknik yöntemlerini, sistemini ve diğer sınai ve/veya fikri mülkiye haklarını kullanma hak ve zorunluluğunu, taraflar arasında bu amaçla yapılan yazılı Franchise Anlaşması süresi ve kapsamı içinde devamlı olarak alacağı ticari ve teknik destek ile üstlenir. Franchisee'nin Franchisor'a ödediği bedel; isim, marka veya sistemi kullanma hakkı karşılığında ödenen bir başlangıç ücreti "Franchisee Fee"den ve yıllık ciro ve kardan, anlaşmada belirlenen oranlarda, yüzde olarak ödenen ücretlerden "Royalty"den oluşur.
Franchising sisteminin franchisee açısından yararları:
· Marka ile birlikte Ulusal veya Uluslararası standarda ve kaliteye sahip olunmaktadır.
· Tanınmış markaların sağladığı sürekli müşteri ve iş yapma imkanı doğmaktadır.
· Franchise veren işletme Franchisee'ye eğitim hizmetleri ve uzman personel desteği sağlanmaktadır.
· Kaliteli personel bulma, işe alma ve yetiştirme konularında franchise veren işletmenin tekniklerinden yararlanılmaktadır.
· Mali, ticari ve personel konularında sağlanan destekle, teknik işlevlere ağırlık verilip başarı şansı arttırılmaktadır.
· Franchisor ile ortak hareket edilerek küçük işletmelerin karşılaşacakları risk ve işletmecilik sorunları minimize edilmektedir.
· Franchise veren işletmenin mali ve hukuk danışmanlarından yararlanılmaktadır.
· Franchisor'ın sürekli olarak yaptığı araştırma ve geliştirme çabalarından yararlanılmaktadır.
· İşletmenin kuruluş aşamasında ve kuruluş yerinin seçiminde bilimsel tekniklerin kullanılması mümkün olmaktadır.
· Kuruluş aşamasında leasing vb. kaynaklardan finansal destek sağlanması mümkün olmaktadır.
· Reklam ve tanıtma giderlerinden tasarruf sağlanmaktadır.
· Franchising sistemi, girişimcinin yalnızlığını ortadan kaldırarak, kendi işini kurmanın getirdiği riskleri azaltmaktadır.
· Franchisor'a yapılan ödemeler, başlangıçta, yeni bir işin ön yatırımından daha fazla olmasına rağmen, denenmemiş bir iş için yapılacak hata bedellerinin toplamından azdır.
· İşletmeler için standart yönetim, muhasebe, satış ve stoklama fonksiyonları mümkün olmaktadır.
Franchising hakkında daha detaylı bilgiler için aşağıdaki linke tıklayınız
http://www.ufrad.org/Franchise.aspx
ULUSAL FRANCHİSİNG DERNEĞİ
Adres: İnönü Caddesi No:40 Florya, İstanbul, Turkiye
Tel: +90-212 599 17 84
Fax: +90-212 425 57 59
ufrad@ufrad.org.tr
www.ufrad.org.tr
http://www.franchise.org/
SANAYİ TESCİLİ
17 Nisan 1957 tarih ve 6948 sayılı Sanayi Sicil Kanununa göre makine, cihaz, tezgah, alet veya diğer vasıta ve kuvvetlerin yardımı ile veya sadece el emeği ile bir maddenin kısmen veya tamamen değiştirilmesi suretiyle devamlı ve seri halinde imal ve istihsal eden işletmeler “Sanayi İşletmesi” sayılır ve bu işletmelerin Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Sanayi Siciline kayıt olması mecburidir.
Sanayi siciline kayıt yaptırmak için Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüğüne müracaat edilmesi gereklidir.
Sanayi Siciline Kayıt Olmanın Yararları
Sanayi Siciline kaydolan işletmeler;
• Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığının Elektrik Tarifeleri Yönetmeliğine göre elektrik kullanımında indirimli sanayi tarifnamesine tabi olurlar.
• Eximbank ihracat kredilerinden öncelikle ve daha düşük faizle yararlanırlar.
• Ürettikleri mamulü ihraç ettiklerinde KDV ödemezler.
• Kamu alımlarında yerli imalatçı olarak ilgili kamu kurumlarına teklif mektubu istenmesi için adresleri verilir.
Sanayi Sicil Belgesi Nasıl Alınır?
Aşağıda belirtilen belgeler ile Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüklerine müracaat edilir.
1- Sanayi Sicil Beyannamesi
Sansic A ve Sansic C formlarından oluşmaktadır. Sansic C formu sadece Gayri Maddi Hak (Lisans, Know-how, Patent) kullanan işletmeler tarafından doldurulacaktır.(Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüklerinden ve www.sanayi.gov.tr web sayfasından temin edilebilmektedir.)
2- Yıllık İşletme Cetveli
Sansic B formu olarak adlandırılmıştır. En son bitmiş yıla ait bilgiler doldurulacaktır. (Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüklerinden ve www.sanayi.gov.tr web sayfasından temin edilebilmektedir.)
3- Kapasite Raporu
Türkiye Ticaret, Sanayi Deniz Ticaret Odaları ve Ticaret Borsaları Birliğince (TOBB) tasdikli, geçerlilik süresi müracaat tarihi itibari ile sona ermemiş olan kapasite raporunun TOBB ve tanzim eden oda onaylı nüshası veya Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Konfederasyonunca (TESK) tasdikli işyeri durum belgesi (kapasite raporu) nın konfederasyon veya faaliyette bulunduğu ilin Esnaf ve Sanatkarlar Derneklerince tasdikli örneği. Tasdik edilmiş kapasite raporu fotokopileri üzerindeki tasdik tarihi, altı aydan eski olmayacaktır. Kapasite raporu olmayan resmi sektör sanayi işletmeleri yıllık tüketilen madde miktarları, makine tesisat listesi ve yıllık üretim kapasite miktarlarını ihtiva eden, kurumlarınca onaylı liste göndereceklerdir.
4- Ticaret Sicil Gazetesi
İşletmenin kuruluşuna ve ünvan değişikliği yapılmış ise değişikliğe havi Ticaret Sicil Gazetesi veya Esnaf Sanatkarlar Sicil Gazetesi'nin fotokopisi, Resmi Sektör işletmelerinin Ticaret Sicil Gazetesi vermesi şart değildir.
5-Kira Sözleşmesi
Makine tesisatının kiralık olması halinde en az bir yıllık kira sözleşmesinin aslı veya fotokopisi.
TOBB
Adres: Dumlupınar Bulvarı No:252 (Eskişehir Yolu 9. Km.) 06530 /ANKARA
Telefon: 0312 - 218 24 21 – 22 – 23 – 32
Faks: 0312 -218 24 09
E-posta: sanayi@tobb.org.tr
http://www.tobb.org.tr/SanayiMudurlugu/Sayfalar/AnaSayfa.php
YERLİ MALI BELGESİ NASIL ALINIR?
4734 Sayılı Kamu İhale Kanununun 63 üncü maddesi uyarınca Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nca hazırlanan Yerli Malı Tebliği (SGM 2014/35), 13 Eylül 2014 tarihli ve 29118 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
10 Haziran 2017 tarihli ve 30092 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yerli Malı Tebliği (SGM 2014/35)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (SGM 2017/5) ile Birliğimize kontrol yetkisi verilmiştir.
Yerli Malı Tebliğinin 5 inci maddesine istinaden çıkarılan “Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Yerli Malı Belgesinin Düzenlenmesine İlişkin Uygulama Esasları” ise 05 Kasım 2014 tarihi itibariyle yürürlüğe girmiş ve Tebliğdeki değişiklikler işlenmiştir.
1. Yerli Malı Belgesi almak isteyen firmalar, aşağıda sayılan belgelerden 3, 4 ve 5’inci maddelerdeki belgeleri indirip Uygulama Esasları dikkate alınarak doldurulduktan sonra sanayi ürünleri için üyesi oldukları Ticaret ve/veya Sanayi Odasına, tarımsal ve hayvancılık ürünleri için ise Ticaret Borsasına başvurmalıdır.
2. Bu uygulamaya Oda ve Borsalarımız http://ymb.tobb.org.tr üzerinden ulaşabilirler. “Yerli Malı Belgesi” Birliğimizce hazırlanan web uygulaması üzerinden doldurulup Birlikçe yapılacak kontrolden sonra Oda/Borsalar tarafından isteklilere verilir. Söz konusu kontroller için sanayi ürünlerinde Yerli Katkı Oranı Cetveli ile Sanayi Sicil Belgesinin sisteme mutlaka yüklenilmesi gerekir.
3. 1 Temmuz 2017 tarihli Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe giren 7033 sayılı Kanun ile, bilişim teknolojisi ve yazılım üreten işletmeler de sanayi işletmesi, sanayi işleri ve sanayici tanımı kapsamına alınmıştır.
- Yerli Malı Tebliği (SGM 2014/35)
- TOBB Yerli Malı Belgesinin Düzenlenmesine İlişkin Uygulama Esasları
- Yerli Malı Belgesi Başvuru Dilekçesi
- Yerli Malı Belgesi İçin Taahhütname
- Yerli Katkı Oranı Hesap Cetveli
- Yerli Malı Belgesi Formu
- KİK Orta ve Yüksek Teknolojili Sanayi Ürünleri Listesi
- Eurostat teknoloji sınıflamaları listesi
- CPV-CPA Dönüşüm Listesi
- Yerli Malı Tebliği (SGM 2014/35)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (SGM 2017/5)
- TOBB Yerli Malı Belgesi Ücretlerinin Yatırılacağı Banka Hesapları
TÜRK GIDA KODEKSİ
16 Kasım 1997 tarih ve 23172 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan 560 sayılı KHK kapsamında düzenlenen Türk Gıda Kodeksi Yönetmeliğin amacı; üretici ve tüketici menfaatleri ile halk sağlığını korumak, gıda maddelerinin tekniğine uygun ve hijyenik şekilde üretim, hazırlama, işleme, muhafaza, depolama, taşıma ve pazarlanmasını sağlamak üzere gıda maddelerinin özelliklerini belirlemektir. Yönetmelik gıdaların kalite ve hijyenle ilgili özelliklerini, katkı maddelerini, aroma maddelerini, pestisit ve veteriner ilaç kalıntılarını, gıda bulaşanlarını, ambalaj ve işaretleme, depolama ve taşıma kurallarını, numune alma ve analiz metodlarını kapsar.
Mevcut yönetmelik ihtiyaçlar ve gereklilikler çerçevesinde güncellenerek revize edilmektedir.
Türk Gıda Kodeksi Yönetmelikleri Kapsamına Giren Gıdalar;
- Renklendiriciler
- Aroma Maddelerinin Kullanımı Nedeniyle Gıdalarda Bulunabilen Maddelerin Kabul Edilebilir En Yüksek Değerleri
- Yapay Aroma Maddeleri
- Aroma Maddelerinin Üretiminde kullanılan Çözücüler-Taşıyıcılar-Katkı Maddeleri
- Mikrobiyal Toksinler
- Metal ve Metaloidler
- Yabancı Madde ve Bileşikler
- Pestisit Kalıntı Limitleri
- Veteriner Hekimlikte Kullanılan İlaçlar İçin Kabul Edilen Tolerans Düzeyleri
- Besin Ögelerinin Etikette Bildirilmesi
- Beslenme Referans Değerleri
- Besin Ögeleri İle İlgili Beyan Tablosu
- Gıda Maddelerinin Net Miktarlarına Ait Tolerans Değerleri
- Alçak ve Yüksek Dansite Polietilen İle İlgili Teknik Özellikler
- Stirenın Polimerizasyonu İle Elde Edilen Polistiren ve Stirenbutadien Kauçukları İle İlgili Teknik Özellikler
- Polipropilen İle İlgili Teknik Özellikler
- Akrilonitril-Butadien-Stiren Polimerleri İle İlgili Teknik Özellikler
- Melamin Formaldehit-Üre Formaldehit Dökümler İle İlgili Teknik Özellikler
- Doymamış Poliester Reçineleri İle İlgili Teknik Özellikler
- Yiyecek Maddeleriyle Temasta Kullanılan Asetal Reçineler İle İlgili Teknik Özellikler
- Gıda Maddeleriyle Temasta Kullanılan Poliviniliden Klorür Reçineleri İle İlgili Teknik Özellikler
- Reçinesel Ve Polimerik Kaplamalar İle İlgili Teknik Özellikler
- Polietilen Ftalat Polimerleri İle İlgili Teknik Özellikler
- Polivinil Klorurler İle İlgili Teknik Özellikler
- Polikarbonatlar İle İlgili Teknik Özellikler
- Poliamitler İle İlgili Teknik Özellikler
- Plastiklerde Kullanılacak Boyar Maddeler İle İlgili Teknik Özellikler
- Üretim Yerlerinden Numune Alma Planı 1
- Üretim Yerlerinden Numune Alma Planı 2
Türk Gıda Kodeksi Tebliğleri
- Alkolsüz İçecekler Tebliği
- Baharat Tebliği
- Bal Tebliği
- Bebek Mamaları - Bebek Formülleri Tebliği
- Çiğ Süt Ve Isıl İşlem Görmüş İçme Sütleri Tebliği
- Devam Mamaları - Devam Formülleri Tebliği
- Ekmek ve Çeşitleri Tebliği
- Et Ürünleri Tebliği
- Kakao ve Kakao Ürünleri Tebliği
- Meyve Suyu Ve Benzeri Ürünler Tebliği
- Pirinç Tebliği
- Sakız Tebliği
- Şeker Tebliği
- Taze Et, Hazırlanmış Et ve Hazırlanmış Et Karışımları Tebliği
- Buğday Unu Tebliği
- Yemeklik Tuz Tebliği
- Yemeklik Zeytinyağı ve Yemeklik Prina Yağı Hakkında Tebliğ
- Yumurta Ve Yumurta Ürünleri Tebliğ
https://www.tarimorman.gov.tr/Konular/Gida-Ve-Yem-Hizmetleri/Gida-Hizmetleri/Kodeks
https://www.tarimorman.gov.tr/GKGM/Menu/89/Gida-Isletmeleri-Ve-Kodeks
Ayrıntılı Bilgi için:
Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğü T.C. Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Eskişehir Yolu 9. Km Yeni Bina 4-5-6-7.kat Lodumlu / ANKARA
Telefon : 0 312 287 33 60 (10 hat)
Faks : 0 312 258 76 93
E-Posta : tarimbilgi@tarim.gov.tr
KOSGEB DESTEKLERİ
1990 yılında 3624 sayılı Kanun ile kurulmuş olan KOSGEB, bu tarihten 2009 yılına kadar imalat sanayi KOBİ’lerine hizmet ve destekler verdi. Ancak, ülkemizde imalat sanayi sektörü dışındaki sektörlerin ekonomik katma değer üretme ve istihdam yaratma potansiyelinin artması ve imalat sanayi dışındaki sektörlerdeki KOBİ’lerden gelen talepler, KOSGEB’in hedef kitlesini tüm KOBİ’leri kapsayacak şekilde genişletmesi gerekliliğini gündeme getirdi.
Bu doğrultuda “3624 sayılı KOSGEB Kuruluş Kanunu’nda Değişiklik Yapılmasına Dair 5891 sayılı Kanun ”un 5 Mayıs 2009 tarih ve 27219 sayılı Resmi Gazete ‘de yayımlanarak yürürlüğe girmesiyle, hizmet ve ticaret sektörlerindeki KOBİ'ler de KOSGEB hedef kitlesine dâhil edilerek KOSGEB ülkemizin KOBİ’lerinden sorumlu ulusal kuruluşu olma niteliğine kavuştu.
2017 yılına gelindiğinde ise KOSGEB, teknolojik alanlar ve yerli üretim başta olmak üzere sanayi sektöründe faaliyet gösteren işletmelerin desteklenmesine ağırlık vermeye başladı. Bugün KOBİ’lerin yerli ve milli imkânlarla teknoloji odaklı üretim yapabilmeleri için gerekli desteği vermeye devam ediyor.
Destek başlıkları şöyledir;
Kapasite Geliştirme Destek Programı
Küresel Rekabetçilik Destek Programı
Girişimci Destek Programı
KOBİ Dijital Dönüşüm Destek Programı
Yeşil Sanayi Destek Programı
YÖNDE - Yönderlik ve Değerlendirme Destek Programı
KOBİ Teknolojik Ürün Yatırım (TEKNOYATIRIM) Destek Programı
Stratejik Ürün Destek Programı
https://www.kosgeb.gov.tr/site/tr/genel/destekler/3/destekler
Her türlü soru ve iletişim için
KOSGEB MUĞLA MÜDÜRLÜĞÜ
Muslihittin Mah. Mehmet Polatoğlu Cad. No:22/12 Menteşe/Muğla
mugla@kosgeb.gov.tr
0 312 595 25 48
KEP: kosgeb.mugla@hs01.kep.tr
BODRUM TİCARET ODASI KOSGEB TEMSİLCİLİĞİ
02523161412 dahili: 133
TOBB TAHKİMİ
Tüccar ve sanayicilerin gerek birbirleriyle veya yabancılarla olan gerekse yabancıların birbirleriyle olan ticari ve sınai alanda çıkacak ihtilaflarının süratle halli için ‘TOBB Tahkim Şartnamesi´ hazırlanıp yürürlüğe konularak TOBB nezdinde bir Tahkim Divanı oluşturulmuştur.
Bütün dünyada ticari ve sınai ihtilaflar tahkim ile, özellikle bağımsız tahkim kuruluşları marifetiyle çözülmektedir. Çünkü tahkim, adli yargıya oranla daha süratli ve ticari sırların korunması bakımından daha güvenli bir yargı yoludur ve usulü şartlar yerine getirilmek kaydıyla, tahkim kararları da tıpkı mahkeme ilamları gibi icra edilebilir kararlardandır.
TOBB Tahkim Divanı, ihtilafları bizzat halletmez, şartname kuralları çerçevesinde bağımsız ve ehil hakem kurulları tarafından süratle, güvenle ve adaletle hallini gerçekleştirir. Ancak bu yargı yolundan yararlanabilmek için, her tacir ve sanayicinin, yaptıkları sözleşmelere, ‘bu sözleşmeden doğacak ihtilaflar, TOBB Tahkim Şartnamesi hükümleri uyarınca tahkim yoluyla halledilir.´ kaydını, (tahkim şartını) koymaları gerekli ve yeterlidir. Buna ek olarak, sözleşmede, ihtilafın tek hakemle mi, yoksa üç hakemle mi halledileceği, tahkim yeri, tahkim dili ve ihtilafa uygulanacak maddi hukukun belirtilmesinde de yarar vardır. Taraflar TOBB´nin hakemliğine başvurmak üzere anlaşmışlarsa, TOBB Tahkim Şartnamesi hükümlerini de aynen kabul etmiş olurlar. Taraflardan biri bu anlaşmaya rağmen tahkimi reddederse, bu redde rağmen tahkim icra edilir. TOBB tahkimine başvurmak isteyen taraf, ihtilafın taraflarının ticari unvan, uyruk, sıfat ve adreslerini, delilleriyle birlikte kendi iddialarını, hakem seçimi ve sayısı ile ilgili bilgi ve belgeleri içeren başvurusunu, TOBB Tahkim Divanı Başkanlığı´na (sekreteryası TOBB Hukuk Müşavirliğine) yapar ve divan tarafından belirlenmiş olan tahkim giderini öder. Ödemeler, kaideten taraflarca eşit olarak, bir taraf ödemediği taktirde, tümü diğer tarafça ödenir. Hakemin veya hakemlerin vereceği karada; giderlerin taraflar arasında nasıl tahkim edileceği hükme bağlanır. Bu giderler peşin ödenmedikçe, dava açılmış sayılmaz ve duruşmaya başlanmaz. İhtilaf, tek yada üç hakem marifetiyle halledilir. Taraflar ihtilafın tek hakem tarafından hallinde anlaşmışlarsa, hakemi beraberce seçerek Divan´ın onayına sunarlar. Taraflardan biri, süresi içinde hakemi seçmez ise, onun yerine hakemi Divan tayin eder. Taraflar, seçtikleri hakemlerin belli bir sürede üçüncü hakemi seçmelerini öngörmüşlerse bu süre içinde üçüncü hakemin seçilmesi gerekir ve bu seçimi Divan onaylar. Bu sürede üçüncü hakemin seçiminde taraf hakemleri anlaşamazlarsa, bu Divanca seçilir ve hakem mahkemesine başkanlık eder. Divan şartname hükümleri dairesinde, tarafların seçtiği hakemleri onaylamama yetkisine sahiptir. Taraflar kendi hakemini, TOBB Tahkim Divanı Hakem Listesinden seçebilecekleri gibi, bu liste dışında güvendikleri ve Şartnamedeki vasıflara sahip başka bir kimseyi de seçebilirler. Divan hakemleri seçer veya onaylarken, tarafların tabiiyetlerini, ihtilaf konusunu ve hakemlerin taraflar ile ilişkisiz ve bağımsız olmalarını dikkate alır.
Türk işletme ile yabancı firma arasındaki ihtilaflarda, tek hakem veya hakem heyeti başkanı, tarafların uyruğu oldukları ülkeler dışındaki bir ülkeden seçilir. Hakem mahkemesi, uygun vasıtalara başvurarak en kısa zamanda davayı yürütmek, tarafları ve gerektiğinde tanık dinlemek, bilirkişi tayin etmek ve ihtilafı en çok altı ay içinde sonuçlandırmakla görevli ve yetkilidir.
Adres
Dumlupınar Bulvarı No:252 (Eskişehir Yolu 9. Km.) 06530 /ANKARA
Telefon: +90 (312) 218 20 42 - 43 - 44 - 45 - 46
Faks: +90 (312) 218 20 49
E-posta: hukuk@tobb.org.tr
KREDİ GARANTİ FONU
KGF'nin Doğuş Fikri Ve Kuruluş Aşaması
T.C. Hükümeti ile Federal Alman Hükümeti arasında 1993 yılında "Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler için Bir Kredi Garanti Fonu Kurulmasına Yardım" anlaşması ile Kredi Garanti Fonu (KGF) kurulmuştur.
KGF, Bakanlar Kurulu'nun 14 Temmuz 1993 tarih ve 21637 sayılı, Resmi Gazete'de yayınlanan 93/4496 sayılı Kararına istinaden faaliyet gösteren AECM* üyesi Türkiye'deki ilk ve tek "KREDİ KEFALET" kuruluşudur.*ACEM(Avrupa Karşılıklı Garanti Kuruluşları Birliği)
KGF A.Ş.'nin toplam kaynakları 240 Milyon TL olan ödenmiş sermayesi ve sermaye yedekleri ile Hazine Kaynağı dahil 1.362,4 Milyon TL'dir.
Kimler Yararlanabilir?
KGF kefaletinden 19/10/2005 tarih ve 2005/9617 sayılı "Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Tanımı, Nitelikleri ve Sınıflandırılması Hakkında Yönetmelik" ile tanımlanan gerçek veya tüzel kişi işletmeler ile KOBİ kapsamında sayılan Esnaf ve Sanatkar, Serbest Meslek Mensubu, Tarımsal İşletme ve Çiftçi vasıflarını taşıyan gerçek veya tüzel kişi işletmeler yararlanabilmektedir.
Başarı vadeden genç ve yaratıcı girişimcilerle, küçük ve orta ölçekli işletmelerin büyüme ve gelişmelerine destek veren KGF, iyi iş fikirlerinin önündeki teminat yetersizliği engelini ortadan kaldırmaktadır.
Banka kredisi olanaklarına büyük işletmeler kadar kolay ulaşamayan küçük işletmelerin bu teminat problemi, KGF kefaleti ile giderilmekte, bu sayede KOBİ'lerin de banka kredileri kullanma imkânı doğmaktadır. Çalışan sayısı 250'yi, yıllık cirosu ve aktif büyüklüğünden her biri 40 Milyon TL'yi aşmayan işletmeler KOBİ olarak kabul edilmekte olup, imalat sanayi yanında hizmetler ve madencilik sektöründeki girişimcilerin de talepleri karşılanmaktadır.
Türkiye'nin bütün yörelerindeki KOBİ'ler, esnaf ve sanatkarlar, tarımsal işletmeler ve çiftçiler, kadın ve genç girişimciler KGF kefaleti için başvurabilirler.
Kgf’ye Nasıl Başvurulur?
KGF teminatından yararlanabilmek için; KOBİ'nin bankasına KGF kefaletinden yararlanmak istediğini bildirerek dosyanın KGF'ye gönderilmesine muvafakat etmesi yeterlidir.
Kefalet Talebinde Bulunan Kurumlardan İstihbarata İlişkin Talepler:
Banka ve diğer finans kuruluşları;
· Kredi dosyalarında bulunan evrak ve belgeleri,
· Düzenlenmiş ise istihbarat raporunu,
· Kredi talep eden KOBİ'leri tanıtıcı bilgi formunu,
· Hesap durum belgesini
Şirketin ve/veya ortaklarının hissedar olduğu şirketler ile ilgili banka ve diğer finans kuruluşları nezdinde başka krediler için kefaletinin bulunup bulunmadığı bilgilerini KGF'ye iletecektir.
Müracaatların Yapılma Şekli
KGF teminatı için müracaatlar anlaşmalı bankalar aracılığı ile yapılmaktadır:
· KOBİ, kredi talebi ile bankaya başvurur.
· Bankanın talep ettiği belgeler hazırlanır.
· Banka kredi talebinin uygun olup olmadığını inceler; kredi talebi uygun bulunup teminat eksikliğinin olması halinde ilgili dosyanın bir örneği firmanın muvafakati ile KGF'ye gönderilir.
· KGF uzmanları firma ile görüşme yaparak mevcut durumu ve projesi hakkında inceleme raporu düzenler.
· Firmanın kefalet talebi tutarına göre, KGF Genel Müdürlüğü'nün önerisi ile Kredi Onay Komisyonu'na sunulur.
· Olumlu değerlendirme sonrasında, karar yazılı olarak ilgili bankaya bildirilir.
· Firmalardan kefalet taahhütnamesi alınarak firma ve kefillerine imzalatılır. Karardaki koşulların yerine getirilmesi sağlanır ve Kredi Geri Ödeme Kefalet Mektubu düzenlenerek bankaya gönderilir.
Banka tarafından firmaya kredi kullandırılır. Kredinin verilip verilmeyeceği tamamen bankanın insiyatifindedir.
Hangi Tür Kredilere Kefalet Verilir?
İşletme ihtiyacına dönük her türlü kredi için kefalet verilmekte olup, kredi türü konusunda bir sınırlama bulunmamaktadır. Bu uzun vadeli bir yatırım kredisi olabileceği gibi, borçlu cari hesap şeklinde nakdi bir kredi ya da akreditif ve teminat mektubu gibi gayri nakdi bir kredi de olabilir.
- Yeni İş Kurma
- Mevcut Tesisin Genişletilmesi
- Hammadde Temini
- Yeni Teknoloji Kullanımı
- Yeni İş Yerine Taşınma
- Nakit Sıkıntısını Giderme
- İhracatın Finansmanı
- İthalatın Finansmanı
- Teminat Mektubu Amaçlı Krediler
- Finansal Kiralama
- KOBİ'lerin Kullandığı Diğer Nakdi ve Gayri nakdi Krediler
Diğer bir deyişle, KGF; finansal kiralama işlemleri dahil, KOBİ'lerin faaliyetlerinde kullanılmak üzere her türlü nakdi ve gayri nakdi kredilerine ve kurulu bir işletmenin olması kaydı ile, tarımsal krediler kapsamında olan organik tarım, besicilik, arıcılık, hayvancılık, sütçülük, peynircilik, tarımsal teknoloji vb. alanlarda da kefalet vermektedir.
Kobi’lerden Gelen Talepleri Kgf Nasıl Değerlendiriyor?
Bankalardan risk paylaşımlı gelen talepler dahil, TÜBİTAK, KOSGEB destekleri için kefalet taleplerini değerlendirme sürecimiz uzmanlarımız tarafından firmanın iş yerinde ziyaret edilmesi ve karşılıklı görüşme ile başlıyor. Görüşmede firmanın ihtiyacını, ihtiyacını doğuran nedenleri ile KGF’yi talep nedenini öğrenmeye çalışıyoruz. Bankalar üzerinden gelen taleplerde firmanın bankacılığın kredilendirme ilkelerine sahip olduğu ön kabulü ile uzmanlarımız ziyaretlerini başlatıyorlar. Buradan amaç kredilendirme ilkelerine sahip olan firmanın gerçekte bankalara karşı teminat eksikliği içinde olduğu için mi olup olmadığını tespit edebilmektir.
Uzmanların ziyaretleri neticesinde firma hakkında bir rapor hazırlamaktalar. Raporları görüşleri ile birlikte genel müdürlükteki ilgili birime gönderilmekte ve ilgili birim kendi görüşünü de ekledikten sonra ortakları temsilen oluşturulan kredi komitesinde değerlendirilmektedir. Teminat eksikliğinin kredinin kullanımına engel olacağı sonucuna varıldığı taktirde kefalet kararı verilerek söz konusu KOBİ’nin teminat eksikliği kefaletimiz ile tamamlanmaktadır. Teminat eksikliğinden ziyade başka faktörler nedeniyle bankaların kredi kullandırmaktan imtina ettiği firmalardan olduğunun anlaşılması halinde KGF’de kefalet talebine olumsuz bakabilmektedir.
Bunun yanında KGF’nin inceleme ve değerlendirme sürecinde yer almadığı şekilde de portföy garantisi ile de kefalette bulunduğumuz olmaktadır. Riskin büyük oranını bankalar üstlenmektedir.
https://www.kgf.com.tr/index.php/tr/bilgi-merkezi/sikca-sorulan-sorular
Dumlupınar Bulv. No: 252 (Eskişehir Yolu 9. Km) TOBB İkiz Kuleleri C Blok Kat 5-6-7 06530 Çankaya / Ankara / Türkiye
444 7 543
DEVLET TEŞVİK VE DESTEKLERİ
Faydalanabileceğiniz tüm teşvik ve desteklere ulaşabileceğiniz adres aşağıdadır:
GEKA VE DESTEK PROGRAMLARI
Güney Ege Kalkınma Ajansı, 2009 yılında kurulmuş olup; yerel potansiyeli harekete geçirmek misyonuyla şeffaflık, yenilikçilik, eşitlik ve verimlilik bilinci çerçevesinde bölge kalkınmasına katkı sağlayacak faaliyetlerini Aydın, Denizli ve Muğla illerinin oluşturduğu Güney Ege Bölgesi’nde yürütmektedir.
Ajansların ulusal düzeyde koordinasyonundan Kalkınma Bakanlığı sorumlu olup Ajansın teşkilat yapısı; Kalkınma Kurulu, Yönetim Kurulu, Genel Sekreterlik ve bağlı birimlerden oluşmaktadır. Yönetim Kurulu karar organı olup birden fazla ilden oluşan bölgelerde il valileri, il merkez belediye başkanları, il genel meclisi başkanları ve her ilden birer kişi olmak kaydıyla ticaret ve sanayi odası başkanlarından oluşmaktadır. Yönetim Kurulu Başkanlığı ilgili mevzuat kapsamında Denizli’den başlayarak sırasıyla Aydın ve Muğla valileri tarafından gerçekleştirilmektedir.
Ajansın danışma organı olan Kalkınma Kurulu ise; bölgedeki kamu kurum ve kuruluşları, özel sektör, STK’lar, üniversiteler ve yerel yönetimler arasında işbirliği geliştirmek ve Ajansı yönlendirmek üzere bu kuruluşların temsilcileri olan toplam 100 kişiden oluşmaktadır.
Bölgede nitelikli bilgi üretme misyonuyla çalışmalarına yön veren GEKA; yürüttüğü destek programları, yatırım faaliyetleri ile planlama ve analiz çalışmalarıyla bölge kalkınmasına yön veren bir kurum olma konusunda faaliyetlerine devam etmektedir. Ajans bölge planında yer alan gelişme eksenleri ile gerçekleştirdiği planlama ve analiz çalışmaları ışığında, bölge ekonomisinin rekabet edebilirlik düzeyinin arttırılması amacıyla bölgenin ihtiyaçlarını belirleyerek uygun destek programları tasarlayarak bu programları yönetir.
Ayrıca; Bölgede kamu, özel sektör ve STK’lar arasında işbirliğinin geliştirilmesi, İş ve yatırım imkanlarının ulusal ve uluslararası düzeyde tanıtılarak bölgeye yatırım çekilmesi, Yatırımcılara teknik bilgi desteği verilerek danışmanlık yapılması, Planlama ve proje geliştirme kapasitesinin arttırılması, Desteklenen proje ve faaliyetlerin izlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlanması, Ulusal/uluslararası kurum ve kuruluşlarla iş birliği yapılarak ortak projelerin geliştirilmesi GEKA’nın çalışmaları arasındadır.
Ajans tarafından Bölge Planları hazırlanmakta, belirlenen ve öneme sahip sektörler ile ilgili Ar-Ge ve tanıtım çalışmalarının yanında, Bölge genelini kapsayan ve yatırımcıları yönlendirecek bilgi ve sinerji yaratılmaktadır.
GEKA Destek Mekanizmaları;
1. Mali Destek Programları
2. Doğrudan Faaliyet Destekleri
3. Teknik Destek
Detaylı Bilgi ve İletişim İçin,
Pamukkale Teknokent Kınıklı Mh. Hüseyin Yılmaz Cd. No:67 B Blok Kat:2 Pamukkale/Denizli
MUĞLA YATIRIM DESTEK OFİSİ
GEKA bünyesinde faaliyet gösteren Yatırım Destek Ofisi, Bulunduğu illerde yatırımcıların, kamu kurum ve kuruluşlarının görev ve yetki alanına giren izin ve ruhsat işlemleri ile diğer idari iş ve işlemlerini tek elden takip ve koordine eder, yatırımları izler.
Yatırım Destek Ofisinin görevleri şöyledir;
- Yatırımcılara ücretsiz danışmanlık hizmeti verir. Ancak izin ve ruhsat veya diğer idari iş ve işlemler için mevzuat gereği alınan mali yükümlülükler iş sahibine aittir.
- Bölgede yatırımcıların karşılaşabilecekleri engel ve sorunları tespit ederek sorunların çözümü konusunda ilgili merciler nezdinde girişimlerde bulunur.
- Bölgenin iş ve yatırım imkânlarının, ulusal ve uluslararası düzeyde tanıtımını yapar.
- Bölge’de kamu kurum ve kuruluşları ile özel sektör kuruluşlarınca ulusal ve uluslararası düzeyde yürütülen yatırım destek ve tanıtım faaliyetlerini koordine eder ve destekler.
- Yatırım danışmanlığı görevi kapsamında gerek yurt içinden gerekse yurt dışından gelen çeşitli bilgi taleplerine cevap verir.
- Yabancı girişimciler için ilgili kurum ve kuruluşlar ile görüşmeler organize eder.
- Diğer kurum ve kuruluşlarla işbirliği dahilinde ildeki yatırım destek ve tanıtım stratejisini belirler ve uygular.
İletişim ve bilgi için;
MUĞLA YATIRIM DESTEK OFİSİ
Muslihittin Mh. Mehmet Polatoğlu Cd. No:22/1 Kat:2 Menteşe/MUĞLA
EXİMBANK
Türk Eximbank'ın Temel Amaçları
Türk Eximbank, Türkiye’de ihracatın kurumsallaşmış tek asli destek unsuru olarak, ihracatın desteklenmesine yönelik politikalarda özel bir öneme sahiptir. Banka’nın amacı;
- İhracatın geliştirilmesi,
- İhraç edilen mal ve hizmetlerin çeşitlendirilmesi,
- İhraç mallarına yeni pazarlar kazandırılması,
- İhracatçıların uluslararası ticarette paylarının artırılması ve girişimlerinde gerekli desteğin sağlanması,
- İhracatçılar ile yurt dışında faaliyet gösteren müteahhitler ve yatırımcılara uluslararası piyasalarda rekabet gücü ve güvence kazandırılması,
- Yurt dışında yapılacak yatırımlar ile ihracat maksadına yönelik yatırım malları üretim ve satışının desteklenerek teşvik edilmesidir.
- Türk Eximbank, bu amaca yönelik olarak ihracatçıları, ihracata yönelik üretim yapan imalatçıları ve yurt dışında faaliyet gösteren müteahhit ve girişimcileri kısa, orta ve uzun vadeli kredi, sigorta ve garanti programları ile desteklemektedir.
Eximbank üzerinden alınabilecek destek programları şöyledir:
- Krediler
- Reeskont Kredisi
- Sevk Sonrası Reeskont Kredileri
- İhracata Hazırlık Kredisi
- Dış Ticaret Şirketleri İhracat Kredisi
- Sevk Öncesi İhracat Kredisi
Orta Uzun Vadeli İhracat Kredileri
- İhracata Yönelik İşletme Sermayesi Kredisi
- İhracata Yönelik Yatırım Kredisi
- Özellikli İhracat Kredisi
- Yurt Dışı Teminat Mektubu Programı
- Marka Kredisi
- Finansal Kiralama İşlemlerine Yönelik Kredi Programı
Döviz Kazandırıcı Hizmetler Kapsamındaki Krediler
- Alacak Sigortası
- Faizsiz Bankacılık
- Dijital Bankacılık
- Alıcı Kredileri
- Hazine
Detaylı bilgi ve iletişim için:
Genel Müdürlük
Telefon: 0 (216) 666 55 00
Fax: 0 (216) 666 55 99
E-Posta: info@eximbank.gov.tr
Adres: İnkılap Mah. Dr. Adnan Büyükdeniz Cad. No:7B 34768 Ümraniye / İSTANBUL
Ege Bölge Müdürlüğü
Telefon: 0 (216) 800 76 35
Fax: 0 (216) 666 59 35
E-Posta: egebolgemudurlugu@eximbank.gov.tr
Adres: Atatürk Caddesi No:190 İzmir Ticaret Odası Hizmet Binası (İZTO) Kat:7 35220 Alsancak – Konak / İZMİR
TARIM BAKANLIĞI DESTEKLERİ
Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’nın tarımsal konulardaki destekleri şu başlıklardadır;
1. Mazot, Gübre ve Toprak Analiz Desteği
2. Organik Tarım ve İyi Tarım Desteği
3. Sertifikalı Tohum, Fidan Kullanım ve Sertifikalı Tohum Üretim Destekleri
4. Tarımsal Danışmanlık Sistemi Katılım, Çiftlik Muhasebe Veri Ağı Sistemi Kayıt, Araştırma Geliştirme Projeleri ve Patates Siğili Hastalığı Alternatif Destekleri
5. Türkiye Tarım Havzaları Üretim Ve Destekleme Modeli Fark Ödemesi Destekleri
6. Biyolojik ve Biyoteknik Mücadele Desteği
7. Hayvancılık Desteklemeleri
Detaylı bilgi için tıklayınız
http://www.tarim.gov.tr/Konular/Tarimsal-Destekler
Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı T.C. Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Eskişehir Yolu 9. Km Lodumlu / ANKARA
Telefon : 0312 287 33 60 (10 hat)
Faks : 0312 287 72 66
Ayrıca Bakanlığın,
IPARD, Avrupa Birliği (AB) tarafından aday ve potansiyel aday ülkelere destek olmak amacıyla oluşturulan, Katılım Öncesi Yardım Aracı’nın (Instrument for Pre-Accession Assistance-IPA) Kırsal Kalkınma bileşenidir. IPARD, Avrupa Birliği’nin Ortak Tarım Politikası, Kırsal Kalkınma Politikası ve ilgili politikalarının uygulanması ve yönetimi için uyum hazırlıklarını ve bu kapsamda politika geliştirilmesini desteklemeyi amaçlamaktadır. IPARD desteği, çok yıllı “Kırsal Kalkınma Programı” kapsamında uygulanması gerekmektedir. Bu süreçte Avrupa Komisyonu ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından birlikte finanse edilecek destek programları uygulanacaktır.
IPARD III Tedbirleri
M1 | Tarımsal işletmelerin fiziki varlıklarına yönelik yatırımlar
M3 | Tarım ve Balıkçılık Ürünlerinin İşlenmesi ve Pazarlanması İle İlgili Fiziki Varlıklara Yönelik Yatırımlar.
M7 | Çiftlik Faaliyetlerin Çeşitlendirilmesi ve İş Geliştirme.
KOBİ TEŞVİK BELGESİ
KOBİ tanımı; bağımsız nitelikteki veya sermayesinin en fazla %25´i büyük işletmelere ait olan küçük ve orta ölçekli işletmeler ile mikro işletmeleridir.
Kobi Teşvik Belgeleri:
KOBİ TEŞVİK BELGESİ; KOBİ´lerin makine ve teçhizat harcamaları ile hammadde ve işletme malzemesi alımlarının desteklenmesi amacıyla Müsteşarlıkça KOBİ TEŞVİK BELGESİ düzenlenir. Ayrıca,turizm (konaklama tesisi), eğitim ve sağlık yatırımlarında bina-inşaat ve mefruşat harcamaları da KOBİ TEŞVİK BELGESİ kapsamına alınabilir.
KOBİ´lere Yönelik Teşvik Uygulamalarının Amacı Nedir?
KOBİ´lere yönelik teşvik uygulamaları, küçük ve orta ölçekli işletmelerin kalkınma planları ve yıllık programlarında öngörülen hedefler ile Avrupa Birliği normlarına ve uluslararası anlaşmalara uygun olarak desteklenmelerini, uluslararası düzeyde rekabet edebilmelerini teminen üretim, kalite ve standartlarını artırmalarını, istihdam yaratmalarını sağlamak amacıyla uygulamaya konmuştur.
KOBİ Yatırımlarında Devlet Yardımları Hangi Düzenleme Çerçevesinde Yürütülmektedir?
KOBİ´lere yönelik Devlet yardımları, 18/01/2001 tarih ve 24291 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 21/12/2000 tarih ve 2000/1822 sayılı "Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerin Yatırımlarında Devlet Yardımları Hakkında Karar" ve 18 Şubat 2001 tarih ve 24322 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2001/1 sayılı "Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerin Yatırımlarında Devlet Yardımları Hakkında Kararın Uygulanmasına İlişkin Tebliğ" çerçevesinde yürütülmektedir.
Teşvik Unsurlarından Hangi KOBİ´ler Yararlanabilir?
KOBİ teşvik unsurları;
a) İmalat (çırçır ve entegre olmayan paketleme yatırımları hariç)
b)Tarımsal sanayi (tarım ürünlerini işleyerek değerlendiren ve/veya pazara hazırlamaya yönelik faaliyette bulunan her türlü tarım işletmeleri ile soğuk hava depoları dahil)
c) Turizm (Konaklama tesisleri)
d) Eğitim
e) Sağlık
f) Madencilik
g) Yazılım geliştirme
yatırımlarına yönelik faaliyetleri kapsar. Bu yatırım konularında sektörel ve bölgesel kısıtlamalar dikkate alınarak, Hazine Müsteşarlığının bağlı bulunduğu Devlet Bakanlığınca yayımlanacak genelgelerle belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde işlem yapılmaktadır.
Ayrıca, KOBİ Yatırımlarında Devlet Yardımları kapsamında;
a) İmalat ve tarımsal sanayi sektöründe faaliyette bulunan işletmelerden; kanuni defter kayıtlarında arsa ve bina hariç, makine ve teçhizat, tesis, taşıt araç ve gereçleri, döşeme ve demirbaşları toplamının net tutarı 400 milyar Türk Lirasını aşmayan;
1) 50 ila 250 işçi çalıştıran orta ölçekli,
2) 10 ila 49 işçi çalıştıran küçük ölçekli ,
3) 1 ila 9 işçi çalıştıran mikro ölçekli,
işletmelerin yatırımları, ( Gelişmiş yörelerde araştırma ve geliştirme yatırımları, çevre korumaya yönelik yatırımlar, teknoparklarda yapılacak yatırımlar ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca belirlenen özel sanayi bölgeleri ve küçük sanayi sitelerinden oluşan organize küçük sanayi bölgeleri dahil organize sanayi bölgeleri ve küçük sanayi sitelerinde yapılacak yatırımlar hariç komple yeni yatırımlar için KOBİ teşvik belgesi düzenlenmez.)
b) Çanakkale il sınırlarının güneyi ile İçel il sınırlarının doğusu arasında kalan 3 km. derinliğindeki kıyı şeridi ve Nevşehir ilindeki Merkez, Ürgüp ve Avanos ilçe sınırları dışında yapılacak turizm yatırımları (konaklama tesisleri) ile mevcut konaklama tesislerinin modernizasyon yatırımları,
c) Kalkınmada öncelikli yörelerde sağlık alanında yapılacak yatırımlar,
d) Kalkınmada öncelikli yörelerde yapılacak eğitim yatırımları ile gelişmiş ve normal yörelerde yapılacak ilk ve orta eğitim yatırımlarına ait tevsi ve modernizasyon yatırımları,
e) Madencilikle iştigal eden işletmelerin, istihraç, işletme veya zenginleştirme yatırımları,
f) Yazılım geliştirme yatırımları,
KOBİ yatırımları olarak nitelendirilmektedir.
KOBİ Teşvik Unsurlarından Faydalanmak İçin Gerekli Olan "Yatırım Teşvik Belgesi" Nasıl Alınır?
KOBİ Teşvik Belgesi almak için yatırımcı tarafından ilk başvuru,
a)Anonim şirketlerce gerçekleştirilecek turizm(konaklama tesisi), eğitim, sağlık ve tarımsal sanayi yatırımları için Türkiye Kalkınma Bankasının,
b)İmalat, madencilik ve yazılım geliştirme yatırımları ile anonim şirket dışındaki diğer gerçek ve tüzel kişilerce gerçekleştirilecek turizm (konaklama tesisi), eğitim, sağlık ve tarımsal sanayi yatırımları için Türkiye Halk Bankası A.Ş., Türkiye Kalkınma Bankası A.Ş., Türkiye Sınai Kalkınma Bankası A.Ş. ve Sınai Yatırım Bankası A.Ş.nin
ilgili birim ve şubelerine yapılmaktadır.
KOBİ´lere uygulanan desteklerden yararlanmak üzere yapılan başvurunun aracı banka tarafından kabul edilmesi halinde yatırımcı adına düzenlenecek KOBİ teşvik belgesi için Hazine Müsteşarlığı´na müracaat aracı bankalar tarafından yapılacaktır. Aracı bankalar KOBİ teşvik belgesine bağlanmasını talep ettikleri yatırım ile ilgili bilgi ve belgeleri, Müsteşarlığın belirleyeceği ayrı bir format içinde temin eder ve Hazine Müsteşarlığına gönderir.
Teşvik belgesi alma işlemlerinde 2000/1822 sayılı Karar kapsamında istenen bilgilerden Hazine Müsteşarlığınca belirlenen kısımları, yatırımcı tarafından, yatırımcının bağlı bulunduğu Odaya (Sanayi odası, ticaret odası, ticaret ve sanayi odası, esnaf ve sanatkarlar odası) tasdik ettirilmektedir.
Aracı bankalarca yapılacak KOBİ teşvik belgesine ilişkin müracaatlarda,
a) Turizm yatırımlarında Turizm Bakanlığından alınacak Turizm Yatırım Belgesi (21/1/1998 tarihli ve 4325 sayılı Kanun kapsamında arazi tahsisi yapılmasının söz konusu olması halinde bu belge teşvik belgesinin düzenlenmesi safhasında aranmaz.) ve/veya işletme belgelerinin,
b) Sağlık yatırımlarında Sağlık Bakanlığından alınacak izin belgesinin,
c) Eğitim (anaokulu, ilköğretim ve orta öğretim kurumları) yatırımlarında Milli Eğitim Bakanlığından alınacak izin belgesinin,
d) İstihraca yönelik madencilik yatırımlarında Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı Maden İşleri Genel Müdürlüğünden alınacak İşletme Ruhsatı ve İzni veya Maden İşleri Genel Müdürlüğünce onaylanmış (kamu kurum ve kuruluşlarının uhdesindeki maden sahalarıyla ilgili rödövans sözleşmelerinde bu onay aranmaz) işletme ruhsatlı sahaya ait rödövans sözleşmesinin,
e) Tersane (gemi inşa ve onarım tesisleri) yatırımlarında Denizcilik Müsteşarlığından alınacak uygun görüş yazısının
f) Su dolum tesisleri yatırımlarında kaynak suyunun yatırımcıya tahsis edildiğine dair ilgili merciden alınacak yazı ile Sağlık Bakanlığından alınacak kaynak suyunun içilebilir nitelikte olduğunu tevsik eden yazının,
g)su ürünleri yetiştiriciliğine yönelik yatırımlarda Tarım ve Köyişleri Bakanlığından alınacak izin yazısının,
ibraz edilmesi zorunludur.
KOBİ´ler için Yatırım Teşvik Belgesi Başvurularında Ücret Alınıyor mu?
KOBİ teşvik belgesine ilişkin talebin Müsteşarlıkça uygun görülmesi halinde, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası nezdindeki Fona irat kaydedilmek üzere, gelişmiş ve normal yörelerde yapılacak yatırımlarda 100 milyon Türk Lirasının, kalkınmada öncelikli yörelerde yapılacak yatırımlarda ise 50 milyon Türk Lirasının yatırılması zorunludur. Projenin uygun görülmemesi veya yatırımcının KOBİ teşvik belgesi düzenlemeden önce talebinden vazgeçmesi halinde bu meblağ yatırımcıya iade edilmektedir.
Yatırımı Tamamlama Süresi Ne Kadardır? Yatırım Tamamlama Vizesi İle İlgili İşlemler Nedir?
KOBİ teşvik belgesinde bina inşaat harcaması öngörülen yatırımlara en fazla iki (2) yıl, diğer yatırımlara ise bir (1) yıl süre verilmektedir. Bu süre içinde tamamlanmayan yatırımlarla ilgili olarak, itfa planında bir değişiklik yapılmaması koşuluyla haklı sebepler dikkate alınarak Hazine Müsteşarlığınca belirlenecek esaslar çerçevesinde aracı bankalar tarafından 12 aya kadar ek süre tanınmaktadır.
Öngörülen süre veya ek süre bitimini müteakip üç ay içinde yatırımın tamamlanıp tamamlanmadığı aracı bankalarca tespit edilerek Müsteşarlığa bildirilir. Müsteşarlık tarafından hazırlanarak aracı bankalara bildirilen yatırımın mali ve fiziki gerçekleşme durumunu içeren Yatırım Tamamlama Formuna uygun olarak tamamlanmış yatırımlarla ilgili yatırım tamamlama vizesi aracı bankalarca yapılır ve en geç üç ay içinde Müsteşarlığa bildirilir.
Tamamlanmayan veya Yatırım Tamamlama Formu yukarıda belirlenen süre içinde Müsteşarlığa intikal etmeyen yatırımlara ait KOBİ teşvik belgeleri iptal edilmiş sayılarak sağlanmış olan destek unsurları 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun çerçevesinde ilgililerden geri alınmaktadır.
Serbest Bölgelerde Yapılacak Yatırımlar İçin Teşvik Belgesi Düzenlenebilir mi?
KOBİ´lerin serbest bölgelerde sadece imalat sektöründe yapacakları yatırımları için KOBİ teşvik belgesi düzenlenebilmektedir. Bu yatırımlar için faizsiz sabit yatırımın aşağıda yer alan oranlarında yatırım kredisi verilmesi öngörülmektedir.
Mikro ölçekli işletmeler için % 40,
Küçük ölçekli işletmeler için %30,
Orta ölçekli işletmeler için %20.
Kredi Garanti Kuruluşlarınca Garanti Altına Alınan Kredilere İlişkin Yapılan Düzenlemeler Nedir?
2000/1822 sayılı Karar ile kredi garanti kuruluşlarınca garanti altına alınan kredilere ilişkin yeni düzenlemeler yapılmıştır. Kredi Garanti Kuruluşlarınca KOBİ teşvik belgeli yatırımlarla ilgili olarak bir takvim yılı içinde verilen toplam teminatın %10´unu geçmemek kaydıyla, Kredi Garanti Kuruluşlarının bu sürede üstlendikleri garanti/kefalet dolayısıyla bankalara ödemek zorunda kaldıkları toplam tazmin tutarlarının %50´sinin Fondan karşılanabilmesi hükmü getirilmiştir. Kredi Garanti Kuruluşlarınca tazmin edilen garanti/kefaletler dolayısıyla firmalara karşı ortaya çıkan alacaklarına mahsuben Kredi Garanti Kuruluşlarınca yapılacak tahsilatların aynı oranda Yatırımları Teşvik Fonuna iadesi zorunludur.
Aciz vesikasına bağlanarak kayıtlarda değersiz hale gelen alacak Müsteşarlığa bildirilerek bu garanti/kefalet için Yatırımları Teşvik Fonundan karşılanan bakiyenin 6183 sayılı Amme alacaklarının Tahsili Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre takibi sağlanmaktadır.
KOBİ Yatırımlarına Ortaklık Şirketlerinin Fondan Kredi Kullandırılabilmesi İçin Hangi Şartlar Gerekmektedir?
KOBİ yatırımlarına ortaklık şirketlerine, bir önceki yılda KOBİ´lere iştirak edilen toplam sermaye payının %20´sini geçmemek kaydıyla, aracı bankalar kanalıyla Fon´dan kredi kullandırılabilmektedir. Söz konusu şirketlerin bu krediden yararlanabilmeleri için;
a)Toplam sermaye katkısının ödenmiş sermayenin 3 katını geçmemesi,
b) Sermaye katkısının KOBİ´lerin sabit yatırım projeleri için yapılması ve KOBİ´lerde sermayenin en fazla %25´i kadar olması,
c) KOBİ´lere sermaye payı konulmak suretiyle oluşturulacak ortaklığın en geç 10 yıl içinde sona ereceğine dair aracı bankaya taahhütte bulunulması,
d) KOBİ ile borç alacak ilişkisine girilmemesi, gerekmektedir.
KOBİ Yatırımlarına Ortaklık Şirketlerine Kullandırılacak Kredinin Koşulları Nedir?
KOBİ yatırımlarına ortaklık şirketlerinin kullanabilecekleri azami kredi miktarı bir takvim yılı içinde 600 milyar Türk Lirasıdır.
Kullandırılabilecek kredi dört yıl vadeli olup, anapara ve faiz ödemeleri altışar aylık dönemler halinde yapılmaktadır. Bu kredinin faiz oranı %15´tir.
KOBİ´lere Yönelik Destek Unsurlarında Nasıl Bir Bölgesel Ayırıma Gidilmiştir?
Destek unsurlarının uygulanması açısından yöreler; gelişmiş, normal ve kalkınmada öncelikli yöreler olmak üzere üçe ayrılmış olup, tablo halinde aşağıda belirtilmektedir.
Gelişmiş Yöre Kapsamındaki İller
Normal Yöre Kapsamındaki İller
Kalkınmada Öncelikli Yöre Kapsamındaki İller
KOBİ Yatırımlarında Devlet Yardımları Kapsamında Hangi Destek Unsurları Verilmektedir?
KOBİ Yatırımları için öngörülebilecek destek unsurları şunlardır:
a) Gümrük Vergisi ve Toplu Konut İstisnası
b) Yatırım İndirimi
c) Katma Değer Vergisi İstisnası
d) Vergi, resim ve harç istisnası,
e) Fondan kredi tahsisi.
Gümrük Vergisi ve Toplu Konut Fonu İstisnası Uygulamasın İçeriği Nedir?
KOBİ teşvik belgesi kapsamında makine ve teçhizatın ithaline 2000/1821 sayılı Yatırımlarda Devlet Yardımları ve Yatırımları Teşvik Fonu Hakkında Karar´ın ilgili hükümleri çerçevesinde izin verilebilmektedir.
Teşvik belgesi kapsamındaki makine ve teçhizat ithalatı, yürürlükteki İthalat Rejimi Kararı gereğince ödenmesi gereken Gümrük Vergisi ve Toplu Konut Fonundan istisna tutulmuştur.
Ancak, mobilya, motorbot, kamyon (off road-truck tipi ile karayoluna çıkması mümkün olmayan kaya tipi damperli kamyonlar hariç), transmikser, kesintisiz güç kaynağı, beton santrali, forklift, beton pompası, inşaat malzemeleri, porselenden ve seramikten mamül sofra ve mutfak eşyasının KOBİ teşvik belgesi kapsamında ithal edilmesi halinde yürürlükteki ithalat rejimi kararında öngörülen oranlarda Gümrük Vergisi ve Toplu Konut Fonu tahsil edilir.
KOBİ teşvik belgesi kapsamında kullanılmış makine ve teçhizat temin edilememektedir.
KOBİ teşvik belgesi kapsamında hammadde ve işletme malzemesi ithal edilmesi halinde yürürlükteki İthalat Rejimi Kararı´nda öngörülen oranlarda Gümrük Vergisi ve Toplu Konut Fonu tahsil edilmektedir.
Yatırım İndirimi Nasıl Uygulanır?
KOBİ Yatırımlarında Devlet Yardımları Hakkındaki Karar kapsamındaki yatırımlar için uygulanacak yatırım indirimi oranları aşağıda belirtilmektedir.
Yatırım İndirimi Oranı:
Organize sanayi bölgelerinde, kalkınmada öncelikli yörelerde ve normal yörelerde yapılacak yatırımlar % 100
Gelişmiş yörelerde yapılacak; Ar-ge yatırımları, çevre korumaya yönelik yatırımlar, turizm (konaklama tesisi), eğitim, madencilik, yazılım geliştirme yatırımları, teknoparklarda yapılacak yatırımlar, küçük sanayi sitelerinde ve küçük sanayi sitelerinden oluşan organize küçük sanayi bölgelerinde yapılacak yatırımlar % 100
Gelişmiş yörelerde yapılacak diğer yatırımlar ise % 60
oranında yatırım indirimlerinden yararlanacaktır
Yatırım indiriminde, Maliye Bakanlığınca her yıl belirlenen asgari yatırım indirimi tutarları esas alınmaktadır.
Katma Değer Vergisi (KDV) İstisnası Nedir?
25/10/1984 tarihli ve 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 13 üncü maddesinin (d) bendi gereğince, KOBİ teşvik belgesini haiz yatırımcılara KOBİ teşvik belgesi kapsamında yapılacak yeni makine ve teçhizat ithal ve yerli teslimleri Katma Değer Vergisinden istisna tutulmuştur.
KOBİ teşvik belgesi kapsamında temin edilecek hammadde ve işletme malzemesi KDV istisnası desteğinden yararlandırılmamaktadır.
Vergi, Resim ve Harç İstisnası Ne Zaman Uygulanır?
3/12/1988 tarihli ve 3505 sayılı Kanunun Geçici 2 nci maddesine göre, yatırımın tamamlanmasını müteakip 2 yıl içinde 1.000 ABD Doları tutarında ihracat yapılacağına dair aracı bankaya taahhütte bulunulması kaydıyla;
a) Şirket kuruluşu,
b) Yatırım temrin süresi içinde kalınmak kaydıyla KOBİ teşvik belgesinde öngörülen öz kaynak tutarını geçmemek üzere sermaye artırımı,
c) KOBİ teşvik belgesinde öngörülen yabancı kaynak tutarını geçmemek üzere bir yıl ve daha uzun vadeli olarak yurt içinden veya dışından sağlanacak yatırım kredilerinin alınması ve geri ödenmesi,
d) KOBİ teşvik belgeli yatırıma ilişkin gayri menkullerin ve irtifak haklarının ayni sermaye olarak konulması halinde bunların şirket adına tapuya tescili,
İşlemleri ve bu işlerle ilgili olarak düzenlenecek kağıtlar 1/7/1964 tarihli ve 488 sayılı Kanuna göre Damga Vergisinden ve 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Kanuna göre harçlardan istisna edilmektedir.
Yatırımın tamamlanmasını müteakip 2 yıl içinde mücbir sebepler nedeniyle ihracat taahhüdünün gerçekleştirilmemesi halinde Hazine Müsteşarlığınca ek süre verilebilmektedir.
KOBİ Teşvik Fonu Kredisinin Tahsis Şartları Nedir?
KOBİ Yatırımları için aşağıda belirtilen esaslar çerçevesinde KOBİ Teşvik Fonundan yatırım ve işletme kredisi tahsis edilmektedir
Fon kaynaklı krediler; makine ve teçhizat alımı için yatırım kredisi ile hammadde ve işletme malzemesine yönelik olarak işletme kredisi şeklinde kullandırılabilmektedir.
Turizm, eğitim ve sağlık yatırımlarında makine ve teçhizat ile birlikte bina inşaat harcamaları da sabit yatırıma dahil olup, bu miktar toplam sabit yatırımın %20´sini geçemez. Ayrıca, bu yatırım konularında tesisat ve tefriş harcamaları da yatırım harcaması olarak kabul edilmektedir.
Fondan, imalat ve tarımsal sanayi sektörlerinde yapılacak yatırımlar için faizsiz sabit yatırım tutarının aşağıda belirtilen oranlarında yatırım kredisi tahsis edilmektedir.
Kalkınmada Öncelikli Yöreler Normal Yöreler. Gelişmiş Yöreler
Mikro ölçekli işletmeler %60 %50 %40
Küçük ölçekli işletmeler %50 %40 %30
Orta ölçekli işletmeler %40 %30 %20
Araştırma-geliştirme yatırımları, çevre korumaya yönelik yatırımlar, teknoparklarda yapılacak yatırımlar ve organize sanayi bölgelerinde (özel organize sanayi bölgeleri ve küçük sanayi sitelerinden oluşan organize sanayi bölgeleri dahil ) gerçekleştirilecek yatırımlar için yukarıda belirtilen oranlara 10 puan ilave edilmektedir.
Ayrıca imalat ve tarımsal sanayi dışındaki diğer KOBİ yatırımlarına tahsis edilecek kredi miktarının tespitinde, faizsiz toplam sabit yatırım tutarının;
a)Turizm yatırımları (konaklama tesisleri) ve yazılım geliştirme yatırımları için,
Kalkınmada öncelikli yörelerde yapılacak yatırımlarda %40´ı,
Normal yörelerde yapılacak yatırımlarda %30´u,
Gelişmiş yörelerde yapılacak yatırımlarda %20´si,
b)Eğitim yatırımları için,
Normal yörelerde yapılacak yatırımlarda %40´ı,
Gelişmiş yörelerde yapılacak yatırımlarda %30´u,
c)Sağlık yatırımları ve madencilik yatırımlarında %60´ı, dikkate alınmaktadır.
Fon Kredisi limiti;
Yatırımları Teşvik Fonundan öngörülen yatırım kredisi miktarı 200 milyar Türk Lirasını geçemez.
Yatırım kredisi ile birlikte işletme kredisi talep edilmesi halinde; üç aylık işletme sermayesi ihtiyacını geçmemek kaydıyla hammadde ve işletme malzemesi ihtiyacının karşılanabilmesini teminen , faizsiz sabit yatırım tutarının %20´sine kadar işletme kredisi tahsis edilebilmektedir. Bu miktar 80 milyar Türk lirasını geçemez.
Sadece işletme kredisi kullandırılması halinde ise Yatırımları Teşvik Fonundan tahsis edilebilecek azami kredi tutarı, üç aylık işletme sermayesi ihtiyacını geçmemek kaydıyla 35 milyar Türk Lirasıdır.
Yatırım ve işletme kredilerinin birlikte kullanılması durumunda öngörülecek toplam kredi miktarı azami 280 milyar Türk Lirasıdır.
KOBİ işletmelerinde toplam sabit yatırımın gelişmiş ve normal yörelerde en az %30´unun, kalkınmada öncelikli yörelerde en az %´20´sinin özkaynaklardan karşılanması gerekmektedir.
Fondan Kullandırılan Kredilerin Vadesi, Faizi ve Geri Dönüşü Nasıldır?
KOBİ´lere Fon kaynaklarından kullandırılan yatırım kredilerinin faiz oranları; kalkınmada öncelikli yörelerde yapılacak yatırımlarda %10, diğer yörelerde %15´dir İşletme kredilerine uygulanacak faiz oranı ise kalkınmada öncelikli yörelerde yapılacak yatırımlarda %15, diğer yörelerde %25´dir.
KOBİ´lere kullandırılacak Fon kaynaklı yatırım kredilerinde vade azami 4 yıl, işletme kredilerinde 2 yıldır. Yatırım kredilerinde 1 yıl ödemesiz dönem uygulanmaktadır.
Yatırım kredileri, ilk anapara taksidi ödemesiz dönemin bitiminde olmak üzere altışar aylık dönemler halinde 7 eşit taksitte tahsil edilmektedir. Yatırım kredilerinde ödemesiz döneme ait faiz, ilk taksidi ödemesiz dönemin bitiminde olmak üzere kalan vade süresi içinde diğer taksitlerle birlikte faiz tahakkuk ettirilmek suretiyle üçer aylık veya altışar aylık eşit taksitler halinde tahsil edilmektedir.
Yatırım kredisinin faiz ödemeleri ödemesiz dönemi takip eden vadede anapara taksit ödemeleri ile birlikte altışar aylık dönemler halinde tahsil edilmektedir.
Fon kaynaklı işletme kredisinin anapara taksitleri kullandırıldığı tarihten itibaren 6 ay sonra başlamak suretiyle altışar aylık dönemler halinde 4 eşit taksitte geri ödenmekte, faiz ödemeleri ise anapara taksitleri ile birlikte tahakkuk ettirilerek tahsil edilmektedir.
Desteklenecek İmalat ve Tarımsal Sanayi Yatırımları Nedir?
Gelişmiş yörelerde; imalat ve tarımsal sanayi sektörlerinde mikro, küçük ve orta ölçekli işletmelerin yapacakları araştırma ve geliştirme yatırımları, çevre korumaya yönelik yatırımlar, teknoparklarda yapılacak yatırımlar, Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca belirlenen özel organize bölgeleri ve küçük sanayi sitelerinden oluşan organize küçük sanayi siteleri dahil organize sanayi bölgeleri ve küçük sanayi sitelerinde yapılacak bütün yatırımlar ile mevcut yatırımların tevsi, modernizasyon, kalite düzeltme, darboğaz giderme, yenileme ve tamamlama yatırımları için KOBİ teşvik belgesi düzenlenmektedir. Gelişmiş yörelerde; anılan yatırım konuları ve yatırım yerleri dışında yapılacak diğer yatırımlar için komple yeni, entegrasyon ve ürün çeşitlendirme yatırımları için KOBİ teşvik belgesi düzenlenmemektedir.
Gelişmiş yörelerde yapılacak mevcut yatırımların tevsi, modernizasyon, kalite düzeltme, darboğaz giderme, yenileme ve tamamlama yatırımları ile hammadde ve işletme malzemesi teminine yönelik yatırımlara ait müracaatlarda ilgili ticaret ve sanayi odası veya sanayi odası veya ticaret odasınca, tarımsal sanayi yatırımlarında Tarım İl Müdürlüğünce onaylı geçerli kapasite raporu da aracı banka tarafından Müsteşarlığa gönderilmektedir.
Normal yörelerde ve kalkınmada öncelikli yörelerde, mikro, küçük ve orta ölçekli işletmelerin
yapacakları yatırımları proje bazında incelenerek KOBİ teşvik belgesine bağlanmaktadır.
KOBİ´lere Yönelik Devlet Yardımları Kapsamında Desteklenen Eğitim ve Sağlık Yatırımları Nedir?
Gelişmiş ve normal yörelerde, ilköğretim ve ortaöğretim yatırımlarına ait tevsi ve modernizasyon yatırımları için, KOBİ Teşvik Belgesi düzenlenmektedir. Kalkınmada Öncelikli Yörelerde yapılacak anaokulu, ilköğretim ve ortaöğretim yatırımlarında, değerlendirme sonucunda uygun bulunan bütün yatırım cinsleri için KOBİ teşvik belgesi düzenlenmektedir.
Sadece kalkınmada öncelikli yörelerde yapılacak sağlık yatırımları için KOBİ Teşvik Belgesi düzenlenmektedir. Diğer yörelerde yapılacak sağlık yatırımları KOBİ kapsamında değerlendirilmemektedir.
Hangi Turizm Yatırımları Desteklenmektedir?
KOBİ yatırımlarında devlet yardımları kapsamında; turizm (konaklama tesisi) yatırımlarından;
a) Mevcut konaklama tesislerinin modernizasyon yatırımları,
b) Çanakkale il sınırlarının güneyi ile İçel il sınırlarının doğusu arasında kalan 3km derinliğindeki kıyı şeridi ve Nevşehir ilinde Merkez, Ürgüp ve Avanos ilçe sınırları dışında kalan tüm bölgelerde gerçekleştirilecek turizm (konaklama tesisleri) yatırımları
İçin KOBİ teşvik belgesi düzenlenmektedir.
Madencilik ve Yatırım Geliştirme Yatırımları İçin Teşvik Belgesi Düzenlenmesi Şartları Nedir?
Madencilikle iştigal eden işletmelerin yapacakları istihraç, işletme veya zenginleştirme yatırımları için KOBİ teşvik belgesi düzenlenmektedir.
Diğer taraftan; tüm yörelerde yapılacak yazılım geliştirme yatırımları için KOBİ teşvik belgesi düzenlenmektedir.
Madencilik Yatırımlarında Alınacak İşletme Ruhsatı Ve İzni İşlemleri Nasıldır?
KOBİ yatırımlarında Devlet Yardımları kapsamında; istihraca yönelik madencilik yatırımlarında Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı Maden İşleri Genel Müdürlüğünden (Ankara) İşletme Ruhsatı ve İzni veya Maden işleri Genel Müdürlüğünce onaylanmış işletme ruhsatlı sahaya ait rödövans sözleşmesinin (maden sahibinin maden arama ve işletme faaliyetlerini bir başkasına belli bir süre için kullanma hakkı tanımasına dair sözleşmenin) ibraz edilmesi zorunludur. Madencilik yatırımı yapan şahıs işletmesi için Maden Arama Belgesi, Maden İşletme Belgesi almak için istenen belgeler şöyledir:
İmza sirküleri
Nüfus cüzdanı örneği
Maden İşleri Genel Müdürlüğünden verilecek formlar (4 nüsha)
Şartların İhlali Halinde Ne Yapılır?
KOBİ teşvik belgesi şart ve karakteristiklerinin yerine getirilememesi halinde, Hazine Müsteşarlığı destek unsurlarını kısmen veya tamamen kaldırarak yararlanılan desteklerin geri alınmasını sağlayabilmektedir.