HİNTLİLERİ BODRUM’LA BULUŞTURAN TURİZMCİ: DUYGU KUŞKULU

Bodrum'un Hindistan'da tanıtılması adına büyük katkılar veren Crystal Concepts DMC Yönetici Ortağı ve Türkiye Hindistan Turizm Konseyi Genel Sekreteri Duygu Kuşkulu Mavi dergimizin sorularını yanıtladı. Mayıs ayında gerçekleşen Hint düğünün ardından bu sene bir Hint düğünü daha yapacaklarının sinyallerini veren Kuşkulu, Bodrumlu firmaların düğün turizmi konusunda kapasitelerini geliştirerek geleceğe yatırım yapmalarını önerdi.

 

Bodrum'da Mayıs ayında yaptığınız Hint düğünü çok konuşuldu, bu düğünün Bodrum'da gerçekleşmesi için tamamlanan süreci anlatabilir misiniz?

İki sene önce Türk hava yolları ile 2 defa Hindistan'dan acentecileri getirdik Bodrum tanıtımı için ilginin iyi olduğunu gördüğümden beri aklımda idi büyük bir düğünü bölgeye çekebilmek. Geçen sene Ekim ayında da Dalaman'da yaptığımız yine Hindistan Acenteler Birliğinin yıllık kongresinden önce 150 kadar turizm acentasının Bodrum'a gelmesini sagladık.  Bu kadar tanıtım etkinliğinden sonra böyle bir işin yapılması kaçınılmazdı.

     

Hintlilerden geri bildirim alabildiniz mi, Bodrum'u nasıl buldular?

Ben büyülendiklerini biliyorum.  Ancak onların Bodrum'u nasıl buldukları ne kadar önemli ise Bodrum Hintliler için ne kadar doğru ürünler sunabilecek bu da çok önemli bir konu.  Dünyada pazarlık konusunda ellerine su dökülmeyen bir kültür Hindistan, ancak güven kazandıkları yerlerde sorgusuz sualsiz harcama yapıyorlar, bilinçli ve dürüst çalışmak, kısa döneme değil uzun vadeye yatırım yapmak çok önemli. 

 

           “Bodrum dünyaya pazarlanması gereken enfes bir cennet.”

 

     Bodrum'un servis hizmeti bu düğün için yeterli oldu mu?

Kesinlikle çok zorlandık.  Lojistik hizmet kapasitesi yeterli değil, yanlış anlaşılma olmasın bu söylemimde, Bodrum'da ultra lüks oteller var,  ancak mesela long limuzin yok ve bu nedenle araç Antalya'dan geldi. Vip minivan sayısı az, örneğin 6 kişilik bir aile lüks van olarak tek araca binmek istese, Bodrum'da sayı olarak çok az bu kalitede araç var. İş gücü mesela, sezona tam girilmediği için çalışacak personelin neredeyse tamamını Istanbul ve Antalya'dabn getirdik ve bu aşırı maliyet arttırdı tabi ki. Gördük ki burada bütün tedarik kapasitesi sezon adı altında 3 aya sıkışmış durumda, halbuki burası dünyaya pazarlanması gereken enfes bir cennet, yazlıkçı mantığından çıkmak lazım.

Bodrum düğün turizminde bir marka olabilmek için kendini hangi konularda geliştirmeli sizce?  Öncelikle sezon sürecini uzatmak lazım.  Biliyorum burada tesisler ancak ful kapasite iş yapınca kazanıyor, ama full kapasite iş yapacak şekilde stratejiler geliştirilmeli, sezonu mart başından kasım sonuna kadar hedefleyip buna göre pazarlama yapılsa en fazla 2 sene düşük kapasite gider sonra bir bakmışsınız dünya ezberlemiş, kasım ayında da charter iniyor olur Bodrum'a . Destinasyon düğünleri adına genel konuşmayalım, ama Hint düğünlerinde yüksek sezon Mart-Nisan –Mayıs ve Kasım ayları. Buna göre düşünmek lazım. Malum sezon uzadığı zaman maliyetler düşecek, pahalı imajı kırılacak, hizmet kalitesi artacak bu bir zincir.

 

Bodrum'un düğün destinasyonu olması için avantaj ve dezavantajları neler?

Avantajları: Dünyada gerek iklim, gerek görsellik, gerek lüks olarak sadece parmakla sayılacak kadar az alternatiflerden birisi Bodrum. Gelen misafirler burada çok rahat ediyorlar, eğlencesi, yemesi içmesi son derece çeşitli, bu çok önemli bir unsur.

Dezavantajı: Tabii yine cevabım sezonun kısa olması, pahalılığın sebebi de bu zaten 

 

Hindistan'da Bodrum'u tanıtıcı çalışmalarınız bulunuyor mu? Bu konuda ne gibi destekler olmalı sizce? 

Evet, bir kere her sene en az iki defa Hindistan'daki düğünler konferanslarına katılıyoruz.  Bu sene de inşallah yoğun Bodrum tanıtımı yapacağız. Ancak itiraf etmeliyim ki uzun süre biz kendi kendimize uğraştık, ancak geçen sene başladı Bodrum'da lokal sektöründe bize tanıtımda destek olmaya başlaması. Tanıtım ortak hareket planları ile doğru ve bilinçli yapılırsa çok kısa sürede meyve verecektir.

 

Bodrum'da son yapılan Hint düğününün Bodrum ekonomisine katkısı ne oldu?

Çok sayıda lokal tedarikçi ile çalıştık.  Çarşıdaki esnafından tutunda, elektrik teknisyenine kadar Bodrum'da pek çok kişiye iş yönlendirme şansımız oldu. Birde tabii tanıtım olarak tonla para harcansa bu işin yarattığı medyatiklik ancak bu kadar olurdu, bir yerde büyük reklamı oldu bölgenin.

 

Hintlilerin Türkiye'deki önemli çözüm ortaklarından biri olarak eklemek istediğiniz başka bir konu var mı?

İnşallah bu sene bir düğün ile daha heyecan yaşayacağız.  Bodrumlu tedarik firmaları bu sektöre inanarak ve geleceğe yatırım yapmaları gerektiği bilinci ile hareket ederse Bodrum düğünlerden çok büyük kazançlar elde edecektir.

https://www.bodto.org.tr/ sitesinden 21.09.2019 tarihinde yazdırılmıştır.