Muğla Odaları Haberler
TARLADAN TATLAR TANITILDI
Değerli Üyelerimiz,
05.04.2019 10:25

Muğla bölgesinde bulunan yerel gıda üreticilerini otellerle ve diğer turizm işletmeleriyle ilişkilendirerek, turizmin faydalarını kırsal topluluklara yaymaya yönelik başlatılan “Tarladan Tatlar” adlı projenin tanıtımı, Muğla Ticaret ve Sanayi Odası’nda yapıldı. Bodrum Ticaret Odası Meclis Üyesi Zeyyat Aybey toplantıyı yakından takip ederek Bodrum’daki yerel üretim kapasitesi ve ürün çeşitleri hakkında toplantıda görüş aktardı.

Muğla yöresindeki çiftçilerin ve küçük ölçekli üreticilerin geçim kaynaklarını iyileştirmek, otel, restoran ve hediyelik eşya satan işyerlerine geleneksel ürünlerin ve lezzetlerin yerel tedarikini kolaylaştırmak amacıyla başlatılan “Tarladan Tatlar” isimli projenin tanıtımı yapıldı.

Muğla Ticaret ve Sanayi Odası (MUTSO) Meclis salonunda 4 Nisan Perşembe günü gerçekleştirilen toplantıya, Muğla Vali Yardımcısı Mehmet Fikret Çavuş, Muğla Büyükşehir Belediyesi Tarımsal Hizmetler Daire Başkanı Buket Kallem, Büyükşehir Belediyesi Kültür, Turizm, Spor Daire Başkanı Özgür Akdağ, Menteşe Belediye Başkan Yardımcısı Levent Ünder, MUTSO Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Ercan, Meclis Başkanı H. Koray Özcan, yönetim kurulu ve meclis üyeleri, Ticaret Borsası Başkanı Hurşit Öztürk, Türkiye Köy-Koop Birliği Başkanı Eray Çiçek, BODTO Meclis Üyesi Zeyyat Aybey, TUI Care Foundation Yönetim Kurulu Üyesi ve Hollanda Tur Operatörleri Birliği Başkanı Frank Oostdam, Travel Foundation (Seyahat Vakfı) ve FETAV (Fethiye Turizm Tanıtma Vakfı) temsilcileri ve sivil toplum kuruluşlarının temsilcileri katıldı.

Toplantının açış konuşmasını yapan Muğla Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Mustafa Ercan, Oda yönetimi olarak yerel dinamiklerin öne çıkarılmasını önemsediklerini ifade ederek, şöyle konuştu:

“Muğla turizmin yanında öncelikli bir tarım bölgesidir. Tarladan Tatlar Projesinin de hayata geçirilebilmesi için yeterli hammadde yöremizde fazlasıyla mevcut. Burada önemli olan yerel üreticilerin desteklenmesi ve bu yerel ürünlerin tercih edilmesi için gerekli tanıtım ve teşvikin sağlanmasıdır. Bu projeyle, ilimizdeki çiftçiler ve üreticiler daha güvenli ve sürdürülebilir geçim kaynaklarına sahip olabilme imkanının yakalayabilecekler ve turizmimizin 12 aya yayılması noktasında önemli bir yol almış olacaktır.”

Başkan Ercan ayrıca, Oda olarak 2016 yılındaki markalaşma çalışmaları kapsamında il ve ilçelerde geleneksel olarak var olan 10 adet ürün için coğrafi işaret başvurusunda bulunduklarını da belirterek, 2018 yılının Nisan ayında da, Muğla Köftesi ile Muğla Saraylısının coğrafi işaretini aldıklarını sözlerine ekledi. TUI Care Foundation Yönetim Kurulu Üyesi ve Hollanda Tur Operatörleri Birliği Başkanı Frank Oostdam da konuşmasında, Tarladan Tatlar projesine çok önem verdiklerini vurguladı.

Frank Oostdam, “TUI olarak 25 ülkede 30 proje yürütüyoruz. Bu proje kuruluşumuzun hem vizyon hem de misyon olarak yüzde yüz benimsediği bir projedir. Biz turizmin aynı zamanda tatil yörelerinde, destinasyonlarda farklı projelerin başlatılmasında, yürütülmesinde ve tanıtılmasında çok ta etkili bir sektör olduğuna inanıyoruz. Bu projelerde, yerel olarak projeleri yürüttüğümüz ortaklarımızla, tatile getirdiğimiz ya da götürdüğümüz tatilcilerin yerel ürünlerle buluşturulmasını amaçlıyoruz. Bu noktada turizm kesinlikle bir itici güç olacaktır. Bu tür projeler, tatile gelen misafirlerin yerel halkla buluşmasında önemli rol oynayacaktır. Bölge turizminde ve bölge halkında çok olumlu etki yapacaktır. Günümüz turizminde, deniz, kum, güneşi kullanmanın yanında, yerel kültürü halkı tanımak anlamında da önemli bir anlayış farklılaşması vardır” dedi.

Türkiye Köy-Koop Birliği Başkanı Eray Çiçek te yaptığı konuşmada, kooperatiflerin uzun yıllardır üretmiş oldukları ürünlerin pazara sunulması konusunda sıkıntılar çektiğine dikkat çekti. Başkan Çiçek, “Türk tarımı ve dünya tarımında özellikle birincil üretim dediğimiz üretimlerin ciddi anlamda para kazanmadığını, bunların devlet destekleriyle üretildiğini ama esas para kazanımının işlenmiş ürünler üzerinden katma değer oluşturarak yapıldığını bilmekteyiz. Tarımsal Kalkınma Kooperatiflerimiz üreticilerin yani ortaklarının ürettiği ürünleri işleyerek, işledikten sonra da katma değer katarak tüketiciye veya diğer hizmet sağlayıcılara iletmesi gereklidir. Bunun da en kolay organizasyonun kooperatifler olduğunu bilmekteyiz” dedi.

Vali Yardımcısı Mehmet Fikret Çavuş ise konuşmasında, Türkiye’de tarımsal ürünlerde fiyat artışlarının pazara yansıdığına vurgu yaptı. Vali Yardımcısı Çavuş, “Bunun en önemli sebebi de aracı kurumlar. Bu pazardan hem köylünün üretiminden para kazanabilmesi, hem de halkın sağlıklı ve ucuz besin yiyebilmesinin en önemli yolu üretim kooperatifleri ve tüketim kooperatifleriyle örgütlenmek. Üretimi kooperatifler aracılığıyla yapıp, yine kooperatifler aracılığıyla güçlendirerek, tüketiciyi de kooperatifler aracılığıyla güçlendirip tarımsal üretimde hem üretim artışına, hem de hem üretimin sağlıklı olmasına fayda sağlayacağını düşünüyoruz. Bunun için de devlet kurumları olarak kooperatiflerle işbirliğimizi arttırarak sürdürmek istiyoruz ve gayret ediyoruz. Üretim doğal yollarla yapılmalı. Bunun en önemli yolu da, üreticinin gerçek kişi olması. Yani üretimin köylü tarafından yapılabilmesi gerekli. Biz üretimi köylünün yapmasını, tarımın bizzat köylüler tarafından yapılabilmesi için çaba sarf etmemiz gerekiyor” diye konuştu.

VALİ YARDIMCISINDAN KÜLTÜREL VURGU

Konuşmasında Türk turizmine de değinen Vali Yardımcısı Çavuş, Türkiye’de turizm faaliyetinin sadece ekonomik bir faaliyet alanına indirgendiği eleştirisinde bulundu. Vali Yardımcısı Çavuş, “Konunun kültürel boyutunu çok ihmal ediyoruz. Turizmin gelişmeye başladığı 80’li yıllarda turistler şehrin içindeydiler, birlikteydik. Onlar bizi, biz onları tanıdık. Kültürel bir etkileşimimiz vardı ama zaman içinde bu kültürel etkileşim azalmaya başladı. Turistler en ucuz yoldan tatil yapmanın yolunu ararken, biz de onları 5 yıldızlı otellere mahkum etmeye başladık. Turizmin kültürel boyutu, insanların birbirini tanıması, yabancılaşmanın önlenmesi açısından da önemli bir unsur” ifadelerini kullandı.

Açış konuşmalarının ardından, Travel Foundation Destinasyon Programları Müdürü Terry Brown, TUI Care Foundation Stratejik Programlar Başkanı Jost Neumann ve Proje Koordinatörü Şemsi Toprak tarafından projeye ilişkin birer sunum da yapıldı.

TARLALARDAN TATLAR PROJESİ

MUTSO ve Köy Kooperatifleri Birliğinin destekleriyle, Travel Foundation ve FETAV tarafından uygulanmakta olan bir TUI Care Foundation projesi olan Tarladan Tatlar Projesi, en az 3 yıl sürecek. Proje kapsamında yerel kooperatifler ve küçük ölçekli üreticiler ile birlikte çalışılarak üretilen bal, zeytin, reçel, kurutulmuş meyve-sebze gibi ürünlerin otel mutfaklarına, restoranlara ve hediyelik eşya dükkanlarına tedarik edilmesini kolaylaştırmak, turizm endüstrisine yönelik satışlarını arttırmak amaçlanmakta.

Projenin hedefinin ise, Muğla bölgesinde en az 50 otel ve turizm işletmesinin yeni yerel ürünleri satın almasının sağlanarak bu ürünlerin satışından 200 bin Euro’dan fazla gelir elde edilmesi olduğu bildirildi.