BODRUM’U KÜÇÜMSEMEKTEN ARTIK VAZGEÇMEMİZ LAZIM


BODTO Meclis Başkan Yardımcısı Süleyman Uysal Kent TV ekranlarında gazeteci/yazar Ayhan Ongun’un sunumuyla gerçekleşen Kobi Bodrum programına katıldı. Gemi acenteciliği sektöründe Türkiye’nin tüm limanlarında hizmet veren bir şirketin temsilcisi olan Uysal programda Bodrum turizmine dair önemli değerlendirmelerde bulundu.” “Bodrum’u küçümsemekten artık vazgeçmemiz lazım.” diyen Uysal iyi pazarlama ve tanıtım politikaları ile Bodrum’un rakiplerinden sıyrılabileceğine dikkati çekti. “Bodrum dünyanın en iyi şehirleri arasında olmayı hak ediyor.” diyen Meclis Başkan Yardımcısı deniz turizminde potansiyeli daha fazla değerlendirmek gerektiğini söyledi.

Kruvaziyer turizminde dünyadaki trendleri yorumlayan Uysal, “Dünyadaki trend değişti. Artık insanlar yanaştıkları limanda çok fazla tur satın almıyorlar, bu tur firmaları için kötü bir durum ama artık misafirlerimiz online olarak deneyimlemek istedikleri yeri, yemek istedikleri yemeği buluyorlar. Turistik olan her şeyden kaçınmaya başladılar. Bu konu üzerine yoğunlaşan kruvaziyer markaları Bodrum’a yatırım yapmaya başladı.” dedi.

Uysal, son gelen yeni nesil gemilerdeki yolcuların %20’sinin tura katılırken, %80’inin ise yarımadayı deneyimlemek istediğinin bilgisini paylaştı.  “Avrupa karbon vergisi uygulamaya başladı dolayısı ile bir geminin denizde kalabileceği süre de kısalmaya başladı. Gemilerin limanlarda daha fazla durması ve gemilere şehir elektriği bağlanması gibi çalışmalar mevcut. Bodrum bu anlamda çok iyi bir destinasyon ve dünyada bilinen bir kent, elinde bir çok turizm ürünü olan Bodrum bu potansiyeli iyi değerlendirmeli.” şeklinde açıklamalar yapan Meclis Başkan Yardımcısı kruvaziyer turizmindeki tahminlerini de paylaşırken şunları kaydetti:

“Dünyada çok yeni yatırımcı kruvaziyer firması var mesela Virgin gibi. Virgin Türkiye’de hiçbir limana gitmeyip Bodrum’a geliyor. Çünkü üst segment müşteri kitlesi için Bodrum uygun bir destinasyon. Virgin firmasının bu yıl 16 seferi olacak bunun Bodrum’a çok faydalı olacağını düşünüyorum.

“180-200 kadar kruvaziyer gemi hareketliliği olacak.”

Bodrum Türkiye limanlarında herhangi bir yerken şimdi butik olarak yavaş yavaş Bodrum’da orantılı bir gemi trafiği artışı var. Gemi sayısı düşüyor olabilir ama gemilerin kapasitesi büyüdü ve yolcu sayısı arttı. Mesela Blue Sapphire isimli bir gemi Bodrum’dan kendi seferlerini başlatıyor. 180-200 kadar kruvaziyer gemi hareketliliği olacak gibi görünüyor.”

Turizmde bir verimlilik tartışması yapmak gerektiğine de işaret eden Uysal, “Bodrum çok yolcuya değil nitelikle yolcuya oynamalı.” dedi. Koruma konusunda, kapasite ve verimlilik belirlemeden yorum yapılamayacağının altını çizen Uysal,  “ Biz mevcut metre karelerimizi verimli kullanabiliyor muyuz ki büyümeye ihtiyacımız var?!” şeklinde konuştu.

“Bodrum’un en büyük hatası yanlış yolcuyu yanlış yerde ağırlamak.”

Uysal programda ayrıca şunlara dikkati çekti:

“Bodrum’da her beldenin kendine has bir kimliği var bu büyük bir avantaj. Bodrum’un en büyük hatası yanlış yolcuyu yanlış yerde ağırlamak. Gümbet’te mutlu olacak bir yolcuyu Yalıkavak’a ya da tam tersi Yalıkavak’ta ağırlanacak yolcuyu Gümbet’e gönderirseniz hata yaparsınız. Bence biz kimliğimizi benimsemekte zorluk yaşıyoruz. Mesela Ortakent ve Bitez’de oranın kimliğine uymayacak ticarethaneleri açıyoruz. O kimliğin korunması çok önemli. Sessiz sakin yerlere beach club açmamalıyız. Bu bizim turizmimizi de olumsuz etkiliyor.

Bodrum’da dünyanın en büyük markalarının otelleri var; biz bunları görmezden geliyoruz bu oteller de yereli görmezden geliyor. Oysaki bu çeşitlilik güzel bir şey. Bir Amerikalı Bodrum’da alıştığı markanın otelini görünce otomatikman buranın güvenli ve belli kalitede bir yer olduğuna dair beyninde ışık yanıyor.

“Bodrum’da vaat ettiğimiz şeyler ne kadar Bodrum ile alakalı.”

En büyük problemimiz yerel markalarımızı yeterince öne çıkaramamamız diye düşünüyorum. Bodrum’da vaat ettiğimiz şeyler ne kadar Bodrum ila alakalı?! Bir ürünsüzlükten şikayet ediliyor oysa ki ürün çok.  Bodrum popüler bir kent, gastronomisi ile arkeolojik kalıntıları ile ve dahasıyla. Önemli değerlerimiz var ancak bunları öne çıkaramıyoruz. Bu değerlerin ve turizm ürünlerinin yolcunun önüne hazırlanmış bir paket olarak sunulması lazım.

“Bodrum merkezde yaşayan biri olarak ses konusundan şikayet etme lüksüm olmadığını düşünüyorum.”

Süleyman Uysal Bodrum’daki gürültü problemini de yorumlarken “Ses problemi benim hakim olmadığım bir konu, ancak bu bir denge meselesi şehirde yaşayanların işletmeler ile eğlence merkezlerinin bir dengeye oturması lazım. Bu konuda birbirimizi dinleme konusunun zamanı geldi. Bazı sorunlar var ki biz 50 yıldır çözmemişiz bunları ve hala aynı konuları konuşuyoruz. Artık elimizdeki değerleri kaybediyoruz. Elimizdeki ile en iyisini yapmanın tek çaresi birbirimizi dinlemek galiba. Birbirimizi turizmde dinlerken zorlanıyoruz.

“Bodrum’un tanıtımını turizmciler değil, reklamcılar yaparsa daha başarılı olur.”

Bodrum markası büyük bir marka. Bugün Türkiye deyince bilinen 4 marka var: THY, İstanbul, Nusret ve Bodrum… Ve Bodrum aralarında markalaşmak için 1 kuruş harcamamış tek marka. Bodrum markasını korumak önemli bir iş. Biz daha neyi niçin koruyacağımızı kabullenemedik. Bizim bölgemizin sorunlarını toparlayıp önümüzü bakmamız lazım. Bodrum olarak biz kendimizi küçümsüyoruz. Oysaki gerçekten burası dünyanın en güzel yeri. Tanıtım mı korumamı derseniz, aslında tanıtımı verimliliği arttırmak için de kullanabiliriz. Ürünü doğru pazarlarsak fiyatını yükseltiriz fiyatını yükseltirsek değeri artar; illa kapasiteyi arttırmamız gerekmez. Özellikle bu noktada bir bireysellik var.

Bu şehrin kültürel ögeleri çok yüksek, Bodrumun kapısından girip doğru ellerde gezen bir kişi buradan doygunluğa ulaşarak ayrılır. Ayrıca rakiplerimizi de küçümsememek lazım, Biz Yunanistan ile rekabet ediyoruz, Yunanistan da iyi bir ekip, turizmden başka gelirleri yok, hizmet kaliteleri yer yer sorgulanabilir olsa da pazarlama anlamında çok iyi işler yapıyorlar.

Elimizdeki ürünün ne kadar iyi olduğunun çok farkında değiliz; neden bizde 3 para olan hizmet Yunanistan’da 8 para? Bunu bir düşünmek lazım. Bunun derinine inmezsek elimizdekinden memnun olmayıp hep başka ürün arayacağız. Bodrum’u bodrum yapan ve Bodrum’u bilinir marka yapan bütün ürünlerimiz zaten mevcut.

Bizim artık somut işler yapmamız ve Bodrum’u küçümsemekten vazgeçmemiz lazım.